Kinderboekenweek

Van 5 tot 16 oktober 2017 is het weer zover…. de Kinderboekenweek 2017. Dit jaar is het thema ‘Opa en Oma – voor altijd jong’. In dit blog informatie over de kinderboekenweek en lesideeën…

Kinderboekenweek

Geschiedenis

In 1954 was de eerste  ‘kinderboek van het jaar’ verkiezing.  Deze is  toen gewonnen door het boek ‘Lawines Razen’, van An  Rutgers.  Tijdens de eerste kinderboekenweek werd er een geschenk gegeven wanneer er een kinderboek werd gekocht. Het jaar erna werd een poster cadeau gegeven .  In het jaar 1962 ‘werd voor het eerst   het kinderboekenweekgeschenk zoals we dat nu kennen  uitgegeven.

Inmiddels  kent de kinderboekenweek ieder jaar een thema, dit is zo vanaf het jaar 1965.  Het eerste thema was ‘Kind en de Dierenwereld’.  De kinderboekenweek duurt 10 dagen,  net zoals de boekenweek. Sinds 2012 zorgt Kinderen voor Kinderen voor een lied dat past bij de Kinderboekenweek.

Christelijke kinderboekenmaand

Naast de kinderboekenweek  is er in de hele maand oktober ook aandacht voor de Christelijke kinderboekenmaand, Het thema komt vaak grotendeels overeen met de kinderboekenweek.  Bij de Christelijke kinderboekhandel kunnen er drie actieboeken worden gekocht voor ongeveer  €5,00 per boek.  Ook wordt er een cd uitgegeven met allerlei nieuwe liedjes, waarvan er een aantal en soms zelfs allemaal raakvlakken hebben met het thema van de kinderboekenmaand.

Aanvullen van de klassenbibliotheek

Ook kunnen de kinderen helpen om de klassenbibliotheek aan te vullen. Wanneer ze een boek kopen bij de Bruna en de bon inleveren op school, kan school voor een percentage van het uitgegeven bedrag boeken aanschaffen. Deze actie word ik natuurlijk heel blij van!

Lesideeën

Het thema van de kinderboekenweek is ‘Opa en Oma – voor altijd jong.  Ook tijdens de Christelijke kinderboekenmaand 2016, wordt er gekeken naar vroeger en nu onder de thema naam: Vertel  nog eens! Beide  thema’s bieden een pakket met werkbladen aan. Daarnaast kan er op de website van de kinderboekenweek materiaal worden gedownload.  Ik maak natuurlijk ook gebruik van de materialen die worden aangeboden en ga ik lekker zingen over opa’s en oma’s die voor altijd jong blijven.  Daarnaast ga ik aan de slag  met de volgende ideeën:

Boekdaten

Een variant van speeddaten waarin kinderen elkaar 1 minuut interviewen over een leesboek.  Na iedere ‘date’ kruisen de kinderen aan of ze het boek zouden willen lezen. Ik laat hiervoor de leerlingen hun favoriete boek meenemen.

Boekenleggers maken

Bij het lezen van boeken hebben we natuurlijk een toffe boekenlegger nodig.  Ik ga de kinderen uit kranten en tijdschriften de letters van hun naam laten knippen voor de  ene kant van de boekenlegger. Op de andere kant maken we een boekenworm/slang.  Deze boekenleggers lamineer ik, zodat ze hier  (hoop ik) het hele jaar plezier van hebben.

Boekenbingo

Ik start in de kinderboekenweek ook met de zogenoemde boekenbingo.  Ik heb 25 boeken van verschillende schrijvers  op een bingokaart geplaatst. De kinderen  mogen de  25 boeken lezen en wanneer ze het boek gelezen hebben moeten ze aantonen dat ze het boek gelezen hebben, door een  stukje van een leesrups in te vullen.  Deze leesrups krijgt een plekje in het lokaal. Ik vraag de kinderen de stukjes van het lijf ook te ‘ranken’, zodat  er straks een boekentoplijst van iedere leerling in het lokaal hangt. Tegelijkertijd hoop ik dat het zien van rupsen van klasgenoten elkaar ook motiveert.
Net als bij een echt bingo kunnen de kinderen een prijsje verdienen bij 1 rij, een x of + en een volle kaart. Deze prijsjes heb ik opgespaard bij onze plaatselijke supermarkt en gekocht bij de Action.
Omdat ik ook enkele leerlingen met dyslexie in de klas heb, heb ik ervoor gezorgd dat ik een aantal boeken op de boekenbingokaart ook als audioboek  heb.

Boek van de dag

Op Pinterest zag ik mooie foto’s van ingepakte boeken.  Ik ga dit ook doen met boeken en iedere dag mag er één boek uitgepakt worden. Uit dit boek lees ik een stukje door en ik vertel iets over de schrijver.  Het boek van de dag krijgt daarna een plekje in de klas, zodat de kinderen dit boek kunnen lezen. Natuurlijk heb ik deze boeken ook op de bingokaart geplaatst.

Stamboom maken

De kinderboekenweek gaat natuurlijk over  opa’s en oma’s en familie.  We gaan een stamboom tekenen en daarin de familie een plekje geven.  Als huiswerk opdracht moeten de leerlingen  thuis alvast vragen wat de geboortedata (en eventueel sterfdata)  van hun opa’s, oma’s, ouders en zelfs oud-opa’s en oud-oma’s  zijn. Deze opdracht zou je ook erg leuk kunnen doen met foto’s. Hier twijfel ik zelf nog over.

Hoofd van de boekenrups

Ik ga hiervoor een variatie maken op deze  opdracht die ik op Pinterest heb gevonden.
468349368e6cd53f826cd4129a3e9564.jpg 512 × 384 pixels:
Wanneer de opdracht af is zal ik een foto  posten.

Verkleedfeest tot opa’s en oma’s

Op de laatste dag ga ik met de kinderen een verkleedfeest houden. We gaan ons verkleden als opa’s en oma’s .  Tijdens dit feestje wil ik alles samen laten komen: we gaan de stambomen bespreken, we gaan bespreken welke boeken we willen gaan lezen na het speeddaten en natuurlijk drinken we er , net als opa’s en oma’s een lekker kopje thee bij.

Bronnen

http://www.bcbplein.nl/campagnes/kinderboekenmaand/
http://www.isgeschiedenis.nl/nieuws/geschiedenis-van-de-kinderboekenweek/
http://www.christelijkekinderboekenmaand.nl/
http://www.pinterest.com
http://www.bruna.nl

Links

http://www.christelijkekinderboekenmaand.nl/
http://www.123zing.nl/ (liedje ‘opa en oma’)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.