Recensie: Atta

Atta is een schitterend nieuw boek waarin de prehistorie tot leven komt. We volgen in dit boek Atta, een mengelmeisje dat haar stam kwijtraakt wanneer ze oog in oog komt te staan met een mammoet. Een recensie met lesideeën…..

Atta

Atta is een Mengelmeisje in de prehistorie. Ze is er wel klaar mee om elke keer met de vrouwen en kinderen mee te moeten en bessen te moeten verzamelen om te zorgen dat er voldoende te eten is voor het volk. Ze wil met de mannen en grote jongens mee op jacht. Ze sluipt daarom achter de mannen en de jongens aan. Dan komt ze echter oog in oog te staan met een woedende mammoet. Atta slaat op de vlucht en moet alleen zien te overleven in de wildernis. Had ze nu maar beter opgelet toen uitgelegd werd welke bessen ze kon eten.

Dan komt Atta oog in oog te staan met een leeuwin. Ze dood de leeuw met een welgemikte worp. Hierdoor wordt ze als een held onthaald bij de Neanders, een ander prehistorisch volk. De leidster van de stam is dol op Atta en behandeld haar als haar eigen dochter. Het leiderschap van het volk wordt haar zelfs aangeboden, is haar eigen mening echter nog wel belangrijk en kan ze nog zijn wie ze eigenlijk diep vanbinnen is?

Een schitterend kinderboek dat ieder kind en iedere leerkracht (of eigenlijk iedere volwassene en ieder kind) eigenlijk gelezen zou moeten hebben. Het verhaal is mooi omschreven en neemt je echt mee naar de prehistorie en de verschillende volken die toen leefden. Een boek dat ook enorm geschikt zou zijn als samenleesboek in de klas wanneer er gewerkt wordt over de prehistorie. Ik las dit boek net voor een bezoekje aan #ijstijdzoo in Burgers dierenpark in Arnhem, waardoor ik toch echt een tweede keer moest kijken naar de schitterende en grote mammoet die aan het begin van de dierentuin staat. Ook is mijn middelste dochter op dit moment helemaal dol op de boeken van Yuval Noah Harari, dus ook daarmee zag ik diverse overeenkomsten.
Ook kan ik natuurlijk opnieuw niet langs de schitterende prenten van Linde Faas, die mij elke keer opnieuw betoveren. Ook bij dit prentenboek zorgt ze ervoor dat ik weg kan dromen bij haar schitterende en kleurrijke prenten. Een must-have voor iedere schoolbibliotheek.

Lees hoofdstuk 7 ‘De wilde jongen’ voor. Bespreek daarna één of meer van de volgende vragen:

• Zou jij zomaar meegaan met iemand die je niet kent?
  • Heb jij wel eens gehad dat je op een plek komt waar je niemand kent?