Recensie: De oorlog die ik eindelijk won

Dat een oorlog impact heeft op een leven is bekend. Het leven van Ada verandert in ‘De oorlog die ik eindelijk won’ ten goede door de Tweede Wereldoorlog. Mijn recensie over dit schitterende boek….

Middenin de Tweede Wereldoorlog krijgt Ada een operatie om haar klompvoet te herstellen. Deze klomvoet heeft Ada al haar vanaf haar geboorte en heeft tot nu toe haar hele leven bepaald. Ada woont inmiddels al een poosje bij Susan op het platteland, nadat ze samen met veel andere kinderen uit Londen geëvacueerd naar het platteland in ‘De oorlog die mijn leven redde’.

Na de operatie hoort Ada dat haar moeder is overleden. Hoe moet Ada zich voelen? Haar moeder hield Ada opgesloten in huis en sloot haar af en toe op in een keukenkastje.  Susan vertelt Ada over dingen die geregeld moeten worden voor een uitvaart. Ada begrijpt Susan niet doordat ze een geringe woordenschat heeft vanwege haar geïsoleerde leven bij haar moeder. Ada denkt daardoor dat ze naar een kindertehuis moet. Gelukkig mogen Ada en Jaimy bij Susan blijven en adopteert Susan de beide kinderen. Met z’n drieën gaan ze in het huisje wonen op het landgoed van Lord en Lady Thornton. Wanneer de oorlog steeds dichter bij Engeland komt, wordt Thornton house gebruikt door het leger en komt Lady Thornton ook in het huisje wonen. Ada, Jaimy en Susan zijn eraan gewend hard te werken in het huis en Lady Thornton heeft er wat moeite mee om te wennen aan een leven zonder personeel.

Omdat Susan zo goed is in wiskunde brengt Lord Thornton een Joods Duits meisje, genaamd Ruth, naar het huisje. Susan geeft haar wiskunde en andere lessen en Ruth moet in het huisje blijen wonen. Lord Thornton probeert ondertussen de ouders van Ruth vrij te krijgen uit een interneringskamp.  Lady Thornton is niet blij met het Duitse meisje in huis, helemaal niet wanneer de oorlog nog meer slachtoffers maakt dicht bij huis.

Gelukkig kan Ada er soms even vandoor naar haar paard. Nu ze geen klompvoet meer heeft is ze veel vrijer om te gaan en staan waar ze wil. Al rijdend op haar paard kan zij even ontsnappen aan de wereld om haar heen.

Ada is een dappere stoere meid die vanuit een mentale en fysieke verwaarlozing stap voor stap groeit in haar nieuwe leven. Ze wil leren, dingen weten en van waarde zijn en laat een krachtig doorzettingsvermogen zien dat een voorbeeld kan zijn voor velen. Het boek heeft mij geraakt en ontroerd. Ada heb ik al snel in mijn hart gesloten.. Daarnaast vertelt het verhaal over de impact van de Tweede Wereldoorlog op Engeland. Het boek leert je als lezer over doorzettingsvermogen, aanpassingsvermogen, durf, onzekerheid, maar ook over liefde en familie. De oorlog die ik eindelijk won is een absolute aanrader voor iedereen (dus ook volwassenen) van tien jaar en ouder! Het boek leent zich ook goed om voor te lezen aan een groep.

Begrijpend luisteren

Lees hoofdstuk twee voor en stel daarna de volgende vragen:

• Ada weet niet goed wat ze moet voelen. Hoe komt dit?