Recensie: De oorlog die mijn leven redde

In de oorlog die mijn leven redde worden Ada en haar broertje tijdens de Tweede Wereldoorlog geëvacueerd vanuit Londen naar het platteland. Hier ontdekken ze wat liefde is en dat ook zij iets waard zijn.

Ada woont met haar broertje Jamie en moeder in London. Ze heeft nog nooit een stap buiten de deur van hun appartement gezet, omdat ze een klompvoet heeft. De moeder van Ada schaamt zich voor de klompvoet en mishandeld Ada. Dan bedreigt de Tweede Wereldoorlog ook Londen en moeten alle kinderen evacueren naar het platteland vanwege de dreigende bombardementen, zo ook Jamie. Ada besluit niet alleen bij haar moeder in het appartement te willen blijven en ontvlucht het huis. Samen gaan ze naar de school van Jamie vanwaaruit de kinderen worden geëvacueerd. Ada en Jamie moeten gaan wonen bij Susan Smith die, tegen haar zin in, de kinderen in huis neemt. Susan is zelf in de rouw vanwege het verlies van haar dierbare vriendin, maar met z’n drietjes gaan ze langzaam aan elkaar wennen. Wanneer Susan begrijpt dat Ada niet kan lezen en schrijven en nooit naar school is geweest besluit ze Ada zelf les te geven. Ook mag Ada gaan rijden op pony Butter, die van de overleden vriendin van Susan is geweest. Ada leert langzamerhand hoe het leven ook kan zijn, maar kan dit wel altijd zo blijven?

De oorlog die mijn leven redde is een schitterend verhaal dat moeilijk weg te leggen is. Naast de Tweede Wereldoorlog heeft ook de verwaarlozing en mishandeling van Ada een belangrijk aandeel in het verhaal. Ada is iemand die je als lezer meteen in je hart sluit. Ook is haar doorzettingsvermogen en zelfstandigheid bewonderenswaardig. Het boek is niet alleen een aanrader voor kinderen van tien jaar en ouder, maar ook echt een must-read voor volwassenen (vooral leerkrachten) omdat het een beeld geeft van de impact die een onveilige thuissituatie heeft op een kind. Na het lezen van dit boek wil je eigenlijk verder lezen, je wilt weten hoe het verder gaat met het verhaal. Gelukkig kan dat in het tweede deel, de oorlog die ik won.

Begrijpend lezen/ luisteren

Lees hoofdstuk 2 (voor), pagina 13 tot en met 18. Bespreek daarna de volgende vragen:

• Hoe komt Jamie aan de tomaat en de peren?