Recensie: De Spiekpietjes

In deze tijd vol  gezelligheid en spanning waarin kinderen toeleven naar het grote sinterklaasfeest , is  het boek ‘De Spiekpietjes’ een erg leuke aanvulling van de sinterklaasboekenbibliotheek.

Recensie: De spiekpietjes

Het boek  ‘De Spiekpietjes’ is te koop zonder of met een ‘Spiekpietje’.  Het boek is ongeveer 30 centimeter hoog en bevat  kleurrijke, vriendelijke prenten die twee bladzijden beslaan.  Op iedere bladzijde wordt er een stukje verteld over wie de ‘Spiekpietjes’ zijn,  hoe zij aan het werk zijn en  hoe je met een ‘Spiekpietje’ om moet gaan.

De spiekpietjes vertrekken al voor Sinterklaas met de stoomboot vertrekt naar Nederland en België. Ze verstoppen zich daar in huizen,  winkels , kinderdagverblijven en klaslokalen.  Elke avond wanneer de kinderen slapen gaan de spiekpietjes op zoek naar een nieuwe verstopplaats.  Op die manier kunnen de spiekpietjes in de gaten houden hoe de kinderen zich gedragen.  Dit onthouden ze allemaal om het ‘s nachts  via hun telefoon door te geven aan de opschrijfpieten. Zij schrijven alles op wat de  ‘Spiekpietjes’ aan hen vertellen, zodat Sinterklaas precies weet waar de kinderen van houden en  of ze een cadeautje verdienen.

‘Spiekpietjes’ worden niet graag aangeraakt, want dan gaan ze terug naar Sinterklaas. Ook houden ze erg van muziek en liedjes die gezongen worden.

Over het idee

In Amerika bestaat ‘the Elf on a Shelf’. De kerstman heeft dan scout elfjes die dienen als de ogen en oren van de kerstman over de hele wereld. Ook heeft hij elf dieren die een speciale rol spelen in het creëren van het kerstfeest. Elke avond gaat de scoutelf naar de kerstman, om daarna weer terug te keren naar het huis van ‘zijn’ gezin en daar op een andere plaats te gaan zitten. De kinderen zoeken dan ‘s morgens waar het elfje gebleven is.  Eigenlijk zitten ‘De Spiekpietjes’ op een zelfde manier in elkaar.  Met ‘De Spiekpietjes’ kun je  iedere dag sinterklaasplezier in huis brengen, zonder dag er een schoen gezet hoeft te worden.

Hoe te gebruiken

Bij ons in huis is het ‘Spiekpietje’ door de brievenbus geklommen samen met het boek ‘De Spiekpietjes’.  Het ‘Spiekpietje’  is daarna op de kast gaan zitten en hij heeft het boek op de mat laten liggen. Hier schrokken we van toen we binnenkwamen nadat ik  de oudste uit school had gehaald.  We hebben met elkaar het boek gelezen en pas  een uur later werd de ‘Spiekpiet’ ontdekt.  Iedere ochtend zit de ‘Spiekpiet’ op een ander plekje. Onze jongste (2) geniet enorm van het ‘Spiekpietje’ en  is iedere ochtend aan het zoeken waar hij is. Onze oudste (6) zegt iedere dag “Het is een knuffel, toch?” Tegelijkertijd  zegt ze ook dat hij ‘s nachts misschien wel echt wordt en naar de opschrijfpiet belt.  Wij laten haar vooral zelf  nadenken en merken dat haar fantasie een strijd aan het voeren is met haar kennis over de realiteit. Een bijzonder proces om mee te maken.

Ik vind het boek met  bijbehorend ‘Spiekpietje’ een aanrader. Het maakt het sinterklaasfeest iedere dag speciaal, waardoor de nadruk minder op de materialistische kant van het sinterklaasfeest komt te liggen.  Naast het boek ‘De Spiekpietjes’,  zijn er inmiddels ook andere boeken, namelijk :
– SOS stoomboot
– Opstaan en kleertjes aan, Spiekpietje
– Een heel jaar Spiekpietjes