Recensie: Speedcups

Bij speedcups wordt geoefend met reactievermogen en het snel kunnen analyseren en plaatsen van kleuren. Een heerlijk spel om verschillende executieve functies te trainen.

Recensie: Speedcups

Het spel

Bij speedcups krijgt iedere speler een setje van vijf gekleurde bekers. Met deze bekers moet de speler zo snel mogelijk zijn of haar bekertjes op dezelfde volgorde te zetten als op het opdrachtenkaartje staat. Er zijn in totaal 24 opdrachtenkaartjes. De opdrachtenkaartjes geven aan of de bekers naast elkaar of op elkaar moeten staan. Wanneer je de goede volgorde hebt moet je zo snel mogelijk op de bel drukken. De snelste stapelaar wint het kaartje. Wie aan het einde van het spel de meeste kaartjes heeft, heeft het spel gewonnen.

Vaardigheden die worden geoefend

• sociale interactie
  • emotieregulatie
  • volgehouden aandacht
  • respons inhibitie
  • flexibiliteit

Speedcups is een spel dat op iedere school aanwezig zou moeten zijn voor een spelletjesmoment. Leerlingen oefenen met het spelletje enorm veel verschillende vaardigheden. Omdat je de stapel met opdrachtenkaarten elke keer weer anders schud, zullen de kaartjes ook elke keer weer op een andere volgorde moeten worden voltooid. Hierdoor blijft het spel leuk. Het grootste nadeel vind ik dat 24 opdrachtenkaartjes zo opgespeeld zijn. Gelukkig is er ook een uitbreidingsversie met meer kaartjes. Het spel is leuk om te spelen vanaf een jaar of 6 en jong en oud zijn echt aan elkaar gewaagd bij dit spel. Een absolute aanrader!

Zelf neem ik dit spel ook altijd mee bij het RT gedrag van een groepje leerlingen met zwakkere executieve functies, waarbij ik de verschillende executieve functies van de leerlingen train. Andere spellen die ik daarbij meeneem zijn: dobble, halli galli en kikker be cool. Deze spellen zijn een leuke afwisseling met de andere opdrachten die de leerlingen krijgen.

Spelgegevens

Titel: Speedcups
Uitgever: 999 games