De Gorgels en de grote operatie – Recensie

Wat gebeurt er wanneer ‘de grote griepgolf’ komt die heel veel kinderen ziek maakt, wat doen de Gorgels dan? Zijn ze er eigenlijk wel? De Gorgels en de grote operatie geeft antwoord op deze vragen…..

De Gorgels en de grote operatie

De Gorgels die in het dorp van Bobba en Melle de kinderen beschermen hebben het nieuws gekregen dat er een leger Rilbibberbrutelaartjes de helft van de kinderen in de Grote Stad naast hen ziek heeft gemaakt. Alle Gorgels zijn gewaarschuwd en zetten die avond na de aanval op de Grote Stad alles op alles om hun mensenkind te beschermen en de Brutelaars weg te jagen. De Brutelaars zijn eichter met enorme aantallen. Ook Melle wordt die nacht ziek. Gelukkig  is daar ‘De Steun’. ‘De Steun’ bestaat uit heel veel verschillende Gorgels. Zij noteren wie er die nacht ziek zijn geworden, waarna de Doorsluisgorgels overdag naar het eiland gaan. Hier staan andere Gorgels klaar met medicijnen. De Doorlsuisgorgels gaan even slapen, waarna ze aan de grote overtocht terug naar het vasteland gaan beginnen om de mensenkinderen beter te maken tijdens deze grote griepgolf.

Begrijpend luisteren
  • Wat is er gebeurd in de Grote Stad?
  • Waarom wordt Melle ziek?
Sociaal-emotioneel leren
  • Ben jij wel eens bang om ziek te worden?
  • Hoe gedraag jij je als je ziek bent?
  • Hoe wil jij dat anderen voor jou zorgen als je ziek bent?

Na ‘De wereld van de Gorgels‘ is dit een tweede en opnieuw fijn prentenboek over de Gorgels. Ieder jaar is er een groep-golf en dan worden er ook kinderen ziek. Heeft hun Waakgorgel dan zijn best niet gedaan? Door dit boek leren kinderen dat dit een beetje anders ligt, en dat er naast Waakgorgels nog heel veel andere Gorgels voor hen klaarstaan. Het boek heeft een mooi verhaal, je waakgorgel beschermt je altijd, maar kan niet alle ziektes tegenhouden. Hierdoor is het boek ook erg mooi om te gebruiken tijdens de Corona-crisis, wanneer een leerling in de groep ernstig ziek wordt of wanneer kinderen vragen hebben over zieken in hun omgeving. Natuurlijk is het boek gebaseerd op fantasie, maar leerlingen vertrouwen geven dat de Gorgels (ofwel hun eigen lichaam) er alles aan doet om beter te worden kan kinderen zeker helpen. Dit boek kan daardoor een waardevolle impuls zijn om dit gesprek met voeren met één kind of een groep leerlingen.

Titel: De gorgels en de grote operatie
Auteur: Jochem Myjer
Illustrator: Rick de Haas