Recensie: Familiegeheim

Het boek familiegeheim bestaat uit twee verhaallijnen die door elkaar lopen.  De  ene verhaallijn volgt het meisje Eva, de andere verhaallijn volgt  ‘Zus’ Hanneke, een oudere dame die  in de tijd van de tweede wereldoorlog nog een jong meisje was.

Eva is een dertienjarig meisje dat woont in Rotterdam.  Samen met haar ouders en broertje bezoekt de ze begrafenis van haar opa. Deze opa kent ze echter helemaal niet.  Bij deze begrafenis zijn ook haar tante Yvonne en haar nichtje Annefloor.  Bij de begrafenis is verder niemand aanwezig, alhoewel er op een afstandje wel een oudere dame staat toe te kijken.  Na de begrafenis gaat het gezelschap naar het hotel dat al jaren eigendom van de familie is. Hier wordt het Eva en Annefloor duidelijk dat er veel familiegeheimen zijn, maar dat de meisjes elkaar graag willen blijven zien. Ook zijn de meisjes erg nieuwsgierig naar de familiegeheimen en wie die oudere dame op de begrafenis was.

Hanneke bezoekt de begrafenis van haar overleden broer Wim. Ze blijft op een afstandje staan, omdat ze niet zeker weet of de dochters van haar broer haar wel willen zien.  De begrafenis laat Hanneke nadenken over haar jeugd, in de tweede wereldoorlog. Haar vader was lid van de NSB en een goede vriend van Anton Mussert, de leider van de NSB. Ook haar broer Wim volgde het voorbeeld van haar vader en ging vechten voor de  Duitsers.  Er komen bij Hanneke veel herinneringen op over haar leven  in het laatste jaar van de oorlog en daarna.

Het boek familiegeheim is een erg indrukwekkend boek over de Tweede Wereldoorlog. Dit keer gaat het niet over de Jodenvervolging of over  de geallieerden, maar  over een oud-opa die een belangrijke positie had binnen de NSB, een opa die gevochten heeft voor de NSB en de invloed van dit verleden op het heden. Het leert de lezer over hoe het voor de  mensen die contact hadden met NSB’ers is geweest na de oorlog.  Het boek heeft mij de ogen geopend  voor wat deze mensen moeten hebben doormaken vanaf het einde van de Tweede Wereldoorlog en over hoe keuzes van vroeger nog steeds invloed hebben op gezinnen van  nu. Daarom vind ik het boek een goede aanvulling op de klassenbibliotheek in groep 7 en 8 en ook erg goed om neer te zetten tijdens het geschiedenisonderwerp ‘de  Tweede Wereldoorlog’.  Ik denk dat het kan helpen om soms minder hard over elkaar te oordelen, vooral op  basis van geloof , relatie of familie.

Titel: Familiegeheim
Auteur: Caja Cazemier en Martine Letterie
Uitgeverij: Ploegsma