Recensie: Het grote Kids-week doeboek, deel 5

Het is weer tijd voor de vakantieboeken. Vakantiedoeboeken zijn er in allerlei varianten en soorten. Zo is er voor ieder basisschoolkind wel een doeboek te vinden dat hem of haar aanspreekt. Vandaag bespreek ik het grote Kids-week doe-boek

Recensie: Het grote Kids-week doe-boek

Kidsweek

Kidsweek is een krant voor kinderen van 7 tot en met 12 jaar, waarbij het kind iedere donderdag een krant in de brievenbus vind. In deze krant staat het laatste nieuws uit de wereld en Nederland. Mijn grote boef is vooral dol op de moppenpagina’s en leest deze altijd als eerste. Ook bespreekt de krant nieuwe boeken, apps, films en games. Wat ik persoonlijk erg leuk vind, is dat de krant een aparte pagina heeft voor dieren-  en ‘raar-maar-waar’nieuws.  Omdat grote boef fan is van de moppen(boeken)van Kidsweek wilde ik haar dit jaar graag het vakantie doeboek geven.

Het grote doe-boek deel 5

In het voorwoord vertelt de redactie dat de lezer zich geen moment hoeft te vervelen, omdat het boek vol staat met korte verhalen, puzzels en moppen. Het vakantie doe-boek hanteert bovenaan de bladzijden, op de buitenhoeken paginanummering. Naast deze nummering staat welke rubriek er op deze pagina staat. De volgende rubrieken zijn in het doe-boek te vinden:

• puzzels
  • reportage (informatieve teksten over bijvoorbeeld kamperen)
  • strip
  • knutselen
  • verhaal (van o.a. Janneke Schotveld, Arend van Dam, Jacques Vriens en Tosca Menten)
  • moppen
  • test
  • versje
  • interview
  • recepten
  • weetje

Het leuke van dit boek vind ik dat veel inhoud enigszins te maken heeft met vakantie. Hierdoor voelt het voor het kind niet aan als leren, terwijl dit natuurlijk wel gebeurd. Het boek ziet er aantrekkelijk uit, bevat mooie plaatjes en foto’s en de verhalen lezen plezierig weg. Ik vermoed dat ik deze zomervakantie weer voldoende moppen en weetjes te horen krijg van onze grote boef.