Recensie: Het grote niet te vermijden verhalenboek

Het grote niet te vermijden verhalenboek is een antwoord van uitgeverij Lemniscaat op het kinderboekenweekgeschenk van 2022 dat dit jaar door buitenlandse auteurs is geschreven. Een recensie met lesideeën…..

Het grote niet te vermijden verhalenboek

Het grote niet te vermijden verhalenboek is een verzamelbundel met 31verhalen en 11 gedichten. Bij uitgeverij Lemniscaat en andere uitgeverijen en kinderboekenliefhebbers sloef het in als een bom dat het kinderboekenweekgeschenk van 2022 voor het eerst in de kinderboekenweekgeschiedenis niet door een Nederlandse auteur zal worden geschreven. Uitgeverij Lemniscaat heeft haar auteurs via de mail opgeroepen om een bijdrage te leveren aan een verzamelbundel vol verhalen van al het Nederlandse talent dat de uitgeverij uitgeeft en heeft uitgegeven.  In de bundel kunnen we verhalen en gedichten lezen van Marco Kunst, Pieter Koolwijk, Marloes Morshuis, Jan Terlouw, Anke Kranendonk, Mireille Geus, Anna van Praag, Cees van den Berg, Annejan Mieras, Beatrijs Oerlemans, Jowi Schmitz, Eva Moraal, Ilse Bos, Esther Sprikkelmans, Joan de Ruijter, Tjibbe Veldkamp, Emke Rientsma, Ellen van Velzen, Arienne Bolt, Gracia Lebbink, Joyce Pool, Marlies Verhelst, Mathilde Stein, Peter-Paul Rauwerda, Wim Bos, Annemarie van der Eem, Inge Besaris, Saskia de Jong, Ruth Erica, Maranke Rinck, Jolien Janzing en Carolien Ceton.

In de bundel staan allerlei verschillende verhalen. Zoals met de meeste verhalenbundels spreken sommige verhalen enorm aan en sommige wat minder. In een bundel die nog geen tientje kost vind ik dat geen ramp.

Lees het verhaal ‘Boomhutverbod’, bladzijde 163 tot en met 169 voor. De boomhut van Simon en Rob moet gesloopt worden omdat ze per onmiddellijke ingang verboden zijn. De minister-president en een aantal anderen willen de boomhut slopen met een sloopkogel. Heeft iemand wel eens iets geprobeerd te slopen waar jij dol op bent? Hoe voelde je je toen? Wat heb je toen gedaan?

Lees het verhaal ‘Doe het lekker zelf’, bladzijde 191 tot en met 195 voor. In dit verhaal heeft groen een belangrijke rol. Welke kleur komt er in jouw verhaal voor? Of welke kleur zou er goed in jouw verhaal passen?

Titel: Het grote niet te vermijden verhalenboek
Auteur: diverse auteurs