Recensie: Het ministerie van oplossingen en de verdwenen van Gogh

Onderdeel zijn van een geheim genootschap en met elkaar een moord en diefstal moeten oplossen, in het ministerie van oplossingen en de verdwenen van Gogh maken Ruben, Alfa en Nina dit mee……

Het boek ‘Het ministerie van oplossingen en de verdwenen van Gogh’ gaat verder waar het Ministerie van Oplossingen is gebleven. Het ministerie is nu echt opgericht en krijgt vanuit Genève allerlei handige dingen opgestuurd om te kunnen functioneren: een supersnelle computer, voor ieder lid een smartphone, vermommingskleding, een printer en een bijzondere spiegel. De eerste opdracht die het ministerie krijgt is om een oude zaak uit 1953 op te lossen. Deze zaak was het ministerie mee bezig, net voordat hij werd opgeheven.

De zaak van de vermoorde huisbaas en de verdwenen van Gogh brengt de kinderen naar Rotterdam, waar een jong gezin woonde in een huisje. Zij waren arm en konden de huur niet betalen. Daarop nam de huisbaas een schets van de wand als huur. Deze schets was een erfstuk dat inmiddels al vele jaren van vader op zoon werd doorgegeven in de familie van het jonge gezin Amer. De huisbaas laat de schets taxeren. De schets blijkt een schets van de beroemde kunstenaar van Gogh te zijn. Dan wordt de huisbaas vermoord. Hendrik Amer, de vader van het jonge gezin wordt hiervoor veroordeeld en overlijd uiteindelijk in de gevangenis. De moeder en haar dochter moeten noodgedwongen verhuizen en moeten leven met de roddel dat hun man en vader een moordenaar en dief is. Het ministerie heeft echter in 1953 al aanwijzingen gevonden dat Hendrik Amer niet de dader was.

Het huidige ministerie gaat op onderzoek uit. Dit is nog niet zo makkelijk, want de zaak is oud en Ruben, Alfa en Nina zijn negen en elf jaar oud. Daarnaast doen de zilvermannen, die ervoor proberen te zorgen dat het ministerie wordt gesloten, hun best om Ruben, Alfa en Nina tegen te werken. Zullen ze de schets van Van Gogh vinden? En zal het de kinderen lukken om de zaak op te lossen en de naam van Hendrik Amer te zuiveren?

Het boek is een spannend verhaal en leest fijn weg, een detective voor kinderen. Het boek is zo geschreven dat je je als lezer in kunt leven in het verhaal. Als lezer is het lastig om het boek weg te leggen, omdat je graag wilt weten wie de dader is en of de jongeren de schets kunnen vinden. Ik heb er nu al zin in om het derde boek te lezen, dat halverwege dit schooljaar uitkomt.  Het verhaal is eigentijds en heerlijk om voor te lezen voor een groep.

Ideeën

Het boek heeft diverse links naar gebeurtenissen in de geschiedenis, zoals de tweede wereldoorlog en de watersnoodsramp. Ook wordt er verwezen naar het Rotterdam uit 1953.

Titel: Het ministerie van Oplossingen en de verdwenen Van Gogh