Recensie: Lampje

Het boek Lampje is in 2018 bekroond met een Gouden Griffel.  Lampje is een sprookjesachtig boek die het verhaal verteld van Lampje, ofwel Emila Waterman, de dochter van een vuurtorenwachter. Ik was erg benieuwd naar dit boek en vertel je graag of ik het terecht vind dat dit boek een gouden griffel heeft gewonnen.

Recensie: Lampje

Het boek kent zeven delen: de vuurtoren, het zwarte huis, de jongen onder het bed, zomer, de meermin in de tent en heldenhout. Deze delen bestaan uit meerdere hoofdstukken die niet genummerd zijn. Het boek heeft een mooie kaft, die Lampje afbeeld vlak voor de vuurtoren. Ieder hoofdstuk begint met een titel en een kleine afbeelding van een schelp.

De schrijfster van dit boek is Annet Schaap. Zij is vooral bekend vanwege haar schitterende illustraties, bijvoorbeeld bij de boeken van Janneke Schotveld. Lampje is haar debuut, waarvoor ze de Nienke van Hichtum-prijs en een Gouden Griffel heeft gewonnen.

Lampje woont met haar vader Augustus, die vuurtorenwachter is, in de vuurtoren. Vader kan echter vanwege een half been en zijn relatie met de fles de 61 treden niet opklimmen om de lenskap open te doen en de pit te ontsteken zodat de vuurtoren brand. Daarom doet Lampje dat. Zij beklimt twee keer per dag de vuurtoren om ‘s avonds het licht te ontsteken met een lucifer en ‘s morgens te doven. Op een dag zijn de lucifers op en Lampje was vergeten dat ze nieuwe moest kopen. Ze besluit daarom om dwars door de storm lucifers te gaan kopen. Gelukkig komt Lampje heelhuids thuis, maar helaas zonder haar zojuist gekochte Lucifers.

Die nacht vaart er een schip op de kliffen, vlak bij de vuurtoren. Voor straf wordt vader Augustus in de vuurtoren opgesloten. Hij krijgt genoeg lucifers voor zeven jaar en iedere dag komt er iemand hem iets te eten brengen. Op deze manier moet vader zijn schuld voor het verloren schip terugbetalen. Lampje moet zeven jaar werken in ‘het zwarte huis’ om haar vader te helpen om de schuld terug te betalen. In het ‘zwarte huis’ zou een monster wonen heeft Lampje wel eens gehoord. Lampje wordt door de schooljuffrouw van het dorp naar het huis gebracht.

In het huis ontmoet ze Martha die al vele jaren in dit huis werkt, als huishoudster van de Admiraal. Ook ontmoet ze Lenny, de verstandelijk beperkte zoon van Martha . Daarnaast woont op het landgoed Nick, die de tuin onderhoud en weinig spreekt. Lampje gaat hard aan het werk in het huis en sluit vriendschap met Lenny en Nick. Lampje mist echter haar thuis, de vuurtoren.

Ze wil de vuurtoren graag zien en beklimt de trappen van het ‘zwarte huis’ om in de zolderkamer naar de vuurtoren te kijken. In deze kamer is ze echter niet alleen. Hier woont Edward, de zoon van de Admiraal. Martha is bang voor Edward, maar Lampje toont geen angst en zet door. Na een poosje sluiten Lampje en Edward, door Lampje vriendschappelijk ‘Vis’ genoemd, vriendschap met elkaar. Vis leert Lampje lezen en schrijven en Edward leert dat er andere dingen belangrijk zijn, dan met zijn vergroeiing leren lopen.

De eerste drie hoofdstukken van het boek moest ik even in het verhaal komen. Daarna kon ik het boek bijna niet meer wegleggen. Het verhaal sleept je als lezer mee en is beeldend verteld. Hierdoor zag ik het verhaal tijdens het lezen tot leven komen. Lampje is een lief, wat naïef meisje. Ze laat een enorme kracht en doorzettingsvermogen zien door het hele verhaal heen. Het zorgen voor een moeder die inmiddels is overleden, een vader die verslaafd is waardoor zij voor hen samen zorgt, het doen van het huishouden, het tonen van moed bij de eerste ontmoetingen met het monster, leren lezen en schrijven en Vis leren dat hij trots mag zijn op wie hij is.

Het boek gaat over een meisje dat zich een held toont die de confrontatie durft aan te gaan met monsters en mensen die eigenlijk veel erger zijn (zoals de Admiraal die zijn eigen zoon niet accepteert zoals hij is). Het boek leert je als lezer dat je soms dapper moet zijn en dat je goed bent zoals je bent.

• Lees bladzijde 10: ‘En natuurlijk’ tot en met bladzijde 12: ‘daar is de kade’. Lampje is vergeten om lucifers te kopen en gaat nu door de storm op pad op lucifers te kopen.
    • vergeet de hoofdpersoon in jouw boek ook wel eens wat?
    • wat voor weer is het in jouw boek, in het stuk dat je zojuist hebt gelezen?