Recensie: Leraren hebben meer vakantie dan mensen die werken

Via twitter heb ik het boek ‘Leraren hebben meer vakantie dan mensen die werken’ van Pascal Cuijpers gewonnen.  Het boek heb ik inmiddels al weer een poosje geleden gelezen, maar nu volgt dan ook echt de recensie van het boek hier op mijn blog.

Inhoud

Het boek ‘Leraren hebben meer vakantie dan mensen die werken’ is een verzameling van columns van Pascal Cuijpers over het onderwijs van nu. Cuijpers geeft middels  verhalen van maximaal 3 pagina’s lang een kijkje in de keuken van het onderwijs. Cuijpers schrijft over allerlei onderwijsgerelateerde items die regelmatig in de media benoemd worden,  zoals onderwijs 2032, versneld VWO, zorgen over leerlingen,  de CITO toets, maatwerk en de maatschappelijke stage.  Cuijpers krijgt het hiermee voor elkaar om mij als lezer aan het denken te zetten en een eigen mening te vormen over de onderwerpen die hij beschrijft. Ook mensen die niet in het onderwijs werken kunnen door veel van zijn verhalen aan het denken worden gezet.   Ook staan er in het boek een aantal leuke uitspraken van  leerlingen, zoals “Meneer heeft u een pleister, ik heb me besneden….”

Kopen of niet kopen?

Het boek is, ik meen vooral voor een  VO leraar, een  fijne, soms wat sarcastische bloemlezing van het vak leraar.  Ook denk ik dat menig politici  en opiniepeiler baat kan hebben bij het lezen van deze  verzameling verhalen en columns.  Wanneer je als lezer een boek zoekt met  kritische noten op  het onderwijs en  het ministerie van onderwijs, dan is dit boekje zeker de aanschaf waard.  Het boek kan ook heel goed  worden gezet naast  de ‘Meester Mark’ serie die ook graag door docenten en leerkrachten wordt gelezen.

Over Cuijpers

Cuijpers is  docent beeldende vorming en schrijft regelmatig  artikelen en columns voor verschillende  media zoals de Nationale Onderwijsgids, en de Volkskrant.