Recensie: De magische apotheek – Er hangt een geheim in de lucht

In de magische apotheek – er hangt een geheim in de lucht verhuist Lucie samen met haar ouders naar een oud huis dat vreemd ruikt.  De nieuwe buurjongen is wel erg geïnteresseerd in haar huis en samen gaan ze op onderzoek uit om te ontdekken waar die vreemde geuren vandaan komen…..

Villa Evie is het nieuwe huis van Lucie, haar broertje Benno en hun ouders. Het is een oud huis, dat haar moeder als restaurateur graag nieuw leven in wil blazen. In het huis hangt een mengeling van geurtjes. Haar buurjongen noemt het huis de ‘griezelvilla’, maar al snel sluiten Lucie en Evie vriendschap met zijn broertje Mats. Samen leren ze het huis steeds een beetje beter kennen. Zo vinden ze een rare sleutel onder een trede van de trap.

Willem komt regelmatig bij het huis kijken. Hij is een beetje een norse man en schijnt de eigenaar te zijn van de kassen die zich op het landgoed van Villa Evie bevinden. De kinderen voelen zich niet helemaal op hun gemak bij deze Daan de Bruijn. Ze gaan op onderzoek uit en na lang zoeken vinden ze de deur waarop de sleutel past. Wanneer ze deze open doen vinden ze een apotheek vol met planken waarop heel veel verschillende flesjes staan. Op ieder flesje zit een etiket, zoals bijvoorbeeld de Rankgeur. Al snel blijkt echter dat de geuren ook een gevaar bij zich dragen. Daarnaast is er nog Willem, die niet blij is dat ze deze magische apotheek hebben ontdekt. Wat is er toch precies aan de hand in villa Evie?

De magische apotheek – er hangt een geheim in  de lucht is een leesboek vol met avonturen en een beetje spanning. De kaft van het boek ziet er mooi verzorgd uit en geeft je als lezer direct een idee waar het boek over gaat. In het begin van het verhaal leef je mee met Lucie die, tegen haar eigen wil, is verhuisd. Ze leert haar omgeving langzaam kennen en als lezer raakte ik geïnteresseerd door alle bijzondere dingen die zich leken af te spelen rond het huis:

• Post voor ene Daan de Bruijn, die helemaal niet in het huis woonde en al lang overleden bleek
  • Bijzondere deuren en openingen en de bijzondere sleutel
  • Een bijzondere wereldbol in de bibliotheek
  • De vergeetachtige Hanne, die vroeger in het huis woonde en nu in de dienstwoning ernaast
  • Bijzondere geuren en hun invloed op hun omgeving

Ik heb het boek dan ook met veel plezier gelezen. Het begin vond ik even wat lastig om in te komen, maar na het vierde hoofdstuk vond ik het juist moeilijk om het boek weg te leggen.  Ik vind het boek een aanrader voor leerlingen vanaf groep 6. Wel is het belangrijk dat zij met een beetje spanning kunnen omgaan.

Beoordeling

• Lees vanaf bladzijde 54 ‘Toen ik bijna helemaal beneden was…..’ tot en met bladzijde 55 ‘Waar hoorde die sleutel bij en waarom lag hij in zo’n slim uitgedachte bergplaats?‘ Heeft de hoofdpersoon in jouw boek ook iets gevonden?
  • Lees vanaf bladzijde 59 ‘Benno was al op Mats bed geklommen en keek met bewondering naar de posters en de sportvaantjes die boven de lamp op het nachtkastje hingen‘ tot en met bladzijde 60 ‘Verdacht? Willem?‘ De kinderen onderzoeken hier bijzondere brieven naar Daan de Bruijn die bij de villa worden bezorgd. Onderzoekt jouw hoofdpersoon ook iets? Wat dan?
Creatief/natuur

Titel: De magische apotheek
Ondertitel: Er hangt een geheim in de lucht