Recensie – Meidenvenijn in het basisonderwijs

Meidenvenijn, een subtiele negatieve manier waarop meisjes rangorde bepalen en bewaken. Anke Visser heeft de term ‘meidenvenijn’ in 2004 bedacht en wil met het boek ‘Meidenvenijn in het basisonderwijs’ leerkrachten en begeleiders helpen bij het ontwikkelen en bewaken van een veilige schoolomgeving.

Meidenvenijn in het basisonderwijs

Anke Visser is vanuit haar visie  ‘Kinderen ontwikkelen zich alleen in een schoolomgeving waar ze zich veilig voelen en vol vertrouwen kunnen ontwikkelen” aan de slag gegaan met het zoeken naar de aanpak van meidenvenijn. Anke Visser legt uit dat zij de term meidenvenijn in 2004 heeft bedacht. Ze legt uit dat meidenvenijn een subtiele manier is waarop meisjes omgaan met andere meisjes. Vormen zijn buitensluiten, negeren, stoken, roddelen, geruchten verspreiden, vriendschap ondermijnen, samenklitten en clubjes vormen, manipuleren en dergelijke. Meidenvenijn is een manier waarop sommige meisjes ervoor kiezen om met elkaar de rangorde te bepalen en bewaken. Visser vertelt de lezer over de verschillende rollen binnen meidenvenijn: de Koningin, de Hofdame (de trouwe volger van de koningin), de Wannabe (meeloper/werkster), het mikput-meisje (tegen wie de kliek zich afzet) en de omstanders.

In het hoofdstuk preventie worden de processen van groepsvorming en de functies van het horen bij een groep uitgelegd. Daarna volgt het hoofdstuk aanpak. Dit hoofdstuk las voor mij persoonlijk wat rommelig weg. Visser heeft haar best gedaan om zoveel mogelijk verschillende aanpakken te beschrijven. Hierdoor wordt de lezer geinformeerd over bijvoorbeeld de vijfsporenaanpak, teaching kindness, de ringaanpak, de steungroepaanpak, de oplossingsgerichte aanpak, stop,loop,praat (uit PBS) en een aantal individuele aanpakken.

De laatste twee hoofdstukken van het boek schenken aandacht aan het doorpakken bij meidenvenijn binnen het Pestprotocol en de eventuele escalatiemogelijkheden die ouders tegenwoordig hebben door het klachtrecht van ouders en de ‘wet sociale veiligheid op scholen’.

Het boek is zeker een aanrader wanneer je meer wilt weten over wat meidenvenijn is en hoe je dit zoveel mogelijk kunt voorkomen. Juist omdat de ondertitel van het boek ‘preventie en aanpak’ luidt, had ik een goed werkende aanpak verwacht. Nu worden er vele gegeven, waardoor de lezer zichzelf verder moet verdiepen in een aanpak (of zelfs een ander boek moet kopen) om het meidenvenijn aan te pakken.

Wel werd ik enthousiast van een aantal praktische werkvormen in het boek (met extra materialen op de website van de uitgever) en de in de bijlagen opgenomen boeken en filmtips om de leerlingen duidelijk te maken welke invloed de meidenvenijn heeft.Wanneer je direct een kant en klare aanpak van meidenvenijn hoopt te vinden, dan is het verstandig om je direct ook te verdiepen in bijvoorbeeld de Ringaanpak (link), vijfsporenaanpak of steungroepaanpak.

Titel: Meidenvenijn in het basisonderwijs
Ondertitel: Preventie en aanpak
Auteur: Anke Visser