Recensie: Operatie pisang

Operatie Pisang is het derde deel van de reeks Costa Banana. Ook in dit boek beleven Rosa en Fico weer een grappig, maar ook spannend avontuur.

Recensie: Operatie Pisang

Rosa en Fico zijn de kinderen van president Fernando. Ze wonen in Costa Banana, een klein tropisch eiland in Centraal-Amerika. Ze krijgen privéles van meester Gabriel. De meester heeft echter een briefje achtergelaten voor de president waarin hij zijn ontslag indient omdat hij een vrouw heeft ontmoet waarmee hij gaat samenwonen op Costa Kanaria. Meester Manuel wordt opgevolgd door meester Manuel, de stiefvader en meester van Julia. Samen met meester Manuel en haar moeder komt Julia op het paleis wonen.

Rosa gelooft niet dat meester Gabriel hen zomaar heeft verlaten. Samen met Julia en Fico ontdekt ze dat een souvenirwinkel met Fernandobeeldjes dienst doet als een spionage dekmantel. Ze nemen meester Manuel in vertrouwen, maar is hij wel te vertrouwen? Zullen Julia, Fico en Rosa meester Manuel vinden en zullen de spionnen worden ontmaskerd?

Douglas heeft de gave om de lezers compleet mee te zuigen in zijn spannende verhalen. Costa Banana is een heerlijk, onwerkelijk land vol met dictatuur, vreemde wetten en bijzondere personen. De schrijfstijl van Douglas bevat een soort droge humor, waardoor je als lezer het verhaal beleefd en ervaart en geniet van alle grappige momenten die je fantasie prikkelen. Vliegen die afluisteren, allemaal kinderen die Pablo heten, souvenirswinkels vol Fernandoartikelen en daarnaast een spannende verdwijning. Het boek boeit van het begin tot het einde. Daarnaast zijn de tekeningen grappig en voegen deze ook echt iets toe aan het verhaal.

Titel: Operatie Pisang
Auteur: Jozua Douglas
Tekeningen: Elly Hees