Recensie: De gruwelijke generaal

Stel je voor: een klein tropisch land in Centraal Amerika. Op het eiland is het heerlijk: bananen om te eten, fijn klimaat en  een mooie omgeving.  Tot dusver klinkt het goed toch?   Hier speelt het verhaal de Gruwelijke Generaal zich af.

Recensie: De gruwelijke generaal

In het land Costa Banana is er een alleenheerser, president Pablo Fernando.  Het zou angstaanjagend kunnen zijn, een alleenheerser is vaak een dictator, maar deze alleenheerser is eerder grappig dan  angstaanjagend.  Hij bedenkt allerlei bijzondere wetten waar iedereen zich aan moet houden. Zo moeten alle kinderen Pablo heten, omdat het de mooiste naam ter wereld is.  Ook moet iedereen op vrijdag  bananensoep eten en moet iedereen zijn berichtjes op Facebook liken.

President Fernando heeft een vrouw, Florabella, die hij de belachelijkste koosnamen geeft. Ook heeft hij  twee kinderen:  Rosa en Fico. De enige twee kinderen  in Costa Banana die geen Pablo heten.  Rosa wil graag president worden, maar volgens haar vader kunnen alleen mannen een goede president zijn. Zij kunnen volgens de president betere wetten verzinnen.

Tijdens  het ontbijt  ontdekken de president, Florabella, Fico en Rosa een microfoontje die achter één van de schilderijen verstopt zit.  Rosa ontdekt ook dat er robotvliegen rondvliegen door  het paleis. Met deze ontdekkingen begint een  spannend avontuur waarin Rosa, met hulp van Fico en meester Gabriel ontdekt dat  de vertrouweling van de president, generaal Sjasliek een  gruwelijk plan  aan het uitvoeren is.  Kunnen Rosa, Fico en meester Gabriel  de president en het land redden?

Ik ben zelf dol op de humoristische schrijfstijl van Jozua Douglas. Hij  is een ware meester in het brengen van humor, een bijzonder verhaal en  humoristische lijstjes.  De tekeningen van Elly Hees zorgen ervoor dat het verhaal  leeft.  De leerlingen in mijn klas (groep 5 tot en met 8) zijn  helemaal enthousiast van dit boek. Ook mijn eigen oudste dochter (6) was dol op het verhaal en ik als volwassene heb er ook veel plezier aan beleefd. Ik durf daarom ook te stellen dat dit verhaal voor alle leeftijden geschikt is.

Titel: De Gruwelijke Generaal
Schrijver: Jozua Douglas
Tekeningen: Elly Hees