Hoe fel de zon ook scheen – recensie

In ‘Hoe fel de zon ook scheen’ belicht  Arend van Dam in twintig verhalen verschillende facetten van de Tweede Wereldoorlog. Een aanwinst voor iedere leerkracht die tijd en aandacht wil besteden aan deze oorlog. 

Recensie: Hoe fel de zon ook scheen

Over de schrijver

Arend van Dam heeft inmiddels de nodige boeken op zijn naam staan. Het eerste deel van zijn bekende voorleesbundels vol met verhalen over de Nederlandse geschiedenis, Lang geleden, werd bekroond met een Zilveren Griffel. Ook kreeg Van Dam de Thea Beckmanprijs voor De reis van Syntax Bosselman. In 2020 mag hij het kinderboekenweekgeschenk schrijven.

Het verhaal

In het voorwoord vertelt Van Dam zelf de oorlog niet meegemaakt te hebben. De Tweede Wereldoorlog is vooral een oorlog van verhalen van zijn vader, moeder en meester. Van Dam vindt de oorlog echter niet alleen van vroeger. Iedere dag moeten we immers ons best doen om de vrede te bewaren. In het boek staan 20 verhalen over diverse facetten van de Tweede Wereldoorlog, zoals Jodenvervolging, Ouwehands Dierenpark, Aton Mussert, George Maduro, de Febuaristaking, de Japanse bezetting van Nederlands-Indië en de soldaten van Oranje.

Mijn mening

Dit boek is opnieuw een waardevol boek om voor te lezen aan leerlingen van de midden- en bovenbouw van de basisschool, mijn advies zou zijn groep 5 en 5. De verhalen van Van Dam zijn tijdloos. Ze beschrijven de tweede wereldoorlog zonder gruwelijke details en zonder alleen nadruk te leggen op de Jodenvervolging. Ik vind dit boek een fijn boek in het genre, omdat er aandacht is voor allerlei facetten van de Tweede Wereldoorlog. Ook leent dit boek zichzelf goed voor lessen begrijpend lezen. Een absolute aanrader!

Bij het boek is ook een lesbrief aan te vragen.

Lesideeën

Begrijpend lezen bij ‘Een koffer voor Hannelore’.

Laat de leerlingen bladzijde 11 – 14 lezen. Stel daarna de volgende vragen:

  • Waarom pakte Hannelore een koffer in?
  • Welk feest vierde Hannelore tijdens de reis? Weet jij wat ze dan vieren?
  • Wat wilde Hannelore graag hebben na de oorlog?
Sociaal-emotionele ontwikkeling bij ‘Een koffer voor Hannelore’.

Hoe zou jij je voelen als je Hannelore was bij:

  • het inpakken van je koffer?
  • tijdens de reis?
  • tijdens het onderhandelen met de kapitein?
  • in Westerbork?
  • na de oorlog?
Begrijpend lezen bij ‘De hongerwinter in Weesp’.

Laat de leerlingen bladzijde 75-79 lezen. Stel daarna de volgende vragen:

  • Sinds wanneer reden er geen treinen meer?
  • Wat was het doel van de treinen niet meer laten rijden?
  • Wat was het gevolg?
  • Welke oplossing werd er bedacht?
Sociaal-emotionele ontwikkeling bij ‘De hongerwinter in Weesp’.
  • Er is niet voldoende eten. Hoe voel jij je?
  • Wat zou jij doen om aan eten te komen?
  • Ken jij iemand die ook weinig eten heeft? Wat kun jij voor die iemand doen?

Boekgegevens

Titel: Hoe fel de zon ook scheen
Ondertitel: Verhalen over de tweede wereldoorlog
Auteur: Arend van Dam
Illustrator: Alex de Wolf

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.