Recensie: Teach like a Champion 2.0

Dit schooljaar heb ik vanuit onze stichting de mogelijkheid gekregen om  een cursus ‘Teach like a Champion’ te volgen.  Bij deze cursus hoort het  boek ‘Teach like a Champion 2.0’ van Doug Lemov.  In deze recensie  vertel ik je  waarom iedere leerkracht  dit boek kan gebruiken. 

Teach like a Champion 2.0

Over het boek

Het boek is geschreven door de Amerikaan  Doug Lemov. Lemov heeft veel observaties gedaan in verschillende klaslokalen. Hij heeft vanuit deze observaties technieken omschreven die ervoor kunnen zorgen dat de leerkracht (nog) beter wordt in zijn of haar vak. De auteur beschrijft de technieken tot in detail van communicatie.

Inhoud

Het boek bestaat uit  vier delen: controleren van begrip, studiehouding,  ratio en de vijf pijlers van de klascultuur.  Ieder deel bevat 2 tot 4 hoofdstukken die  gezamenlijk  62 technieken  beschrijven. De technieken worden duidelijk beschreven en  de lezer kan deze technieken zelfs bekijken  op de website van  ‘Teach Nederland’ met behulp van een wachtwoord dat voorin het boek staat gedrukt. Dit beeldmateriaal zorgt ervoor dat de lezer zich deze technieken extra goed eigen kan maken.  Wanneer je  een techniek hebt gelezen kun je hier de volgende dag direct mee aan de slag.

De technieken uit het boek zijn goed te gebruiken  bij les geven volgens de  Expliciete Directe Instructie (EDI).  In het boek Teach worden  technieken als ‘Korte stop’ en ‘Bliksembeurt’  beschreven. Deze technieken zijn  redelijk vergelijkbaar met het beurtenbakje van EDI en vullen elkaar mijns inziens aan.  Zelf vind ik ook Weet Niet Geldt Niet een nuttige aanvulling. Ik bemerk dat ik door gebruik van deze drie technieken een veel effectievere instructie heb.

Wat ik er goed aan vind

Als leerkracht doe ik al heel veel dingen best goed.  Toch ben ik erg onzeker en zal ik de zin  die ik hiervoor heb geschreven niet  vaak hardop zeggen.  Veel van mijn leerkrachtgedrag heb ik mijzelf eigen gemaakt door observatie van mentoren tijdens mijn opleiding en  observaties van collega’s.  Ik voel intuïtief aan dat dit werkt, alleen  de theoretische onderbouwing voor sommige manieren van doen miste ik nog wel eens. Dit is voor iemand die graag vanuit de theoretische onderbouwing werkt werk eens lastig ;-).

Juist door het boek van Teach te lezen heb ik onderbouwing gevonden voor  mijn manier van instructie. Daarnaast ben ik ook kritisch gaan nadenken over mijn systemen en routines en heb ik mijn handelingsrepertoire uitgebreid.
Pas ik nu alle 62 technieken toe,  nee.  Wat ik geleerd heb is dat ik ook vooral moet kijken welke technieken bij mij,  mijn groep en de betreffende les(sen) passen.

Boekgegevens

Titel: Teach like a Champion 2.0.
Ondertitel: 62 technieken om leerlingen te laten excelleren
Schrijver Doug Lemov
Aantal bladzijden: 367
Uitgeverij: CED groep.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.