Recensie: Teken je gesprek over gedachten

In teken je gesprek over gedachten wordt gevisualiseerd wat iemand denkt en daarvoor voelt. Hierdoor wordt inzichtelijk wat de invloed is van de gedachten en gevoelens op het gedrag en resultaat van iemand. Een recensie….

Teken je gesprek over gedachten

Teken je gesprek over gedachten beschrijft op een duidelijke wijze hoe je iemand één op één kan helpen met het visualiseren van gedachten, overtuigingen, mindset, piekeren, angsten en faalangst. In de Teken je gesprek reeks zijn al meerdere boeken uitgebracht.

De werkwijze is goed te gebruiken naast coginitieve gedragstherapie, geef me de vijf, Kids Skills, RET en NLP. In zestien hoofdstukken wordt de methodiek teken je gesprek over gedachten stap voor stap verwoord.

Wat draagt het boek bij

Het maken van een gesprekstekening kent een aantal stappen en vaste afspraken. Zo zijn er vier belangrijke kleuren: rood, oranje, groen en blauw. De dingen die de probleemdrager vertelt met korte teksten opgeschreven. Belangrijk bij het maken van een gesprekstekening is de basishouding van de begeleider. Hij of zij gaat samen met de onderzoeker een tekening maken, een soort verslag van de gedachten die malen door het hoofd van de probleemdrager.

De methodiek wordt gebruikt over meerdere momenten. Er zijn diverse sjablonen van gesprekstekeningen zoals ‘spin’, ‘ketting van gebeurtenissen’, ‘uitpluistekening’ en een ‘denksjabloon’.  De auteur beschrijft de diverse sjablonen en laat voorbeelden zien. Adinda beschrijft in de laatste hoofdstukken van het boek diverse gedachten omschreven, zoals gedachten over:

• overtuigingen en denkkaders
  • het verleden en de toekomst
  • de oorzaak van je problemen
  • gevaar
  • presteren en verwachtingen
  • jezelf

Ik gebruik graag de technieken van ‘teken je gesprek’.  Het boek is praktisch en vanaf het moment van lezen gelijk toepasbaar in de praktijk. De verschillende onderdelen van het voeren van een oplossingsgericht gesprek worden duidelijk beschreven en ondersteund met afbeeldingen en voorbeelden. Het is duidelijk dat de auteur veel ervaring heeft met deze techniek.  Dit boek (en deze werkwijze) is een aanrader voor  iedereen die tijd wil maken om met leerlingen op een oplossingsgerichte manier om aan de slag te gaan.

Titel: Teken je gesprek over gedachten
Ondertitel: Maak piekeren en (faal)angst visueel
Auteur: Adinda de Vreede