Recensie: Veertien wolven

Het boek ‘Veertien wolven’ is een informatief boek over het nut en belang van wolven in een natuurgebied. Een recensie met lesideeën…..

Veertien wolven

Over wolven worden veel verhalen verteld. Dit boek vertelt het waargebeurde verhaal van Yellowstone Park en de positieve invloed van deze diersoort op dit natuurgebied. Jaren lang waren de wolven oppermachtig in Yellowstone Park. De jagers kwamen en vingen de wolven voor hun vacht of om hun vee te beschermen. De wolven stierven hierdoor uit. Intussen kwamen er meer elanden en verdwenen er allemaal andere dieren in Yellowstone Park. In 1995 werd besloten dat wolven opnieuw in het park zouden worden uitgezet om zo het evenwicht in de natuur weer te herstellen. Het boek beschrijft de thuiskomst van de wolven in Yellowstone Park en hun invloed in het herstel van de natuur in Yellowstone Park.

Een informatief boek over wolven. Ook in Nederland wordt er met angst en beven gekeken naar de terugkeer van de wolf in Nederland. Ik gun het iedereen die zo kijkt om dit boek ook te lezen. Het geeft duidelijk weer hoe belangrijk een balans is in de natuur en welke rol dieren, zoals de wolf, hierin kunnen spelen. Het boek bevat mooie, natuurgetrouwe duidelijke platen. De teksten zijn duidelijk beschreven, wel is het lettertype soms wat klein (pagina 35) of slecht leesbaar vanwege een klein contrast tussen de tekstkleur en prentkleur (pagina 30). Niettemin een mustread boek, vanwege het hoge informatieve karakter.

Lees pagina 12 tot en met 14 voor. De veeboeren en jagers kijken op een andere manier naar de dieren als de wetenschappers.

• Welke belangen hebben deze verschillende partijen?
  • Wat kun je doen wanneer twee partijen verschillend over iets denken?

Lees bladzijde 22 voor. Wolven leren hun jongen allerlei vaardigheden. Welke vaardigheid moet jouw hoofdpersoon nog leren? Van wie zou hij/zij/het dit kunnen leren (denk aan personen uit dit boek, maar ook aan andere boek- of televisiehelden).

Titel: Veertien wolven
Auteur: Catherine Barr
Illustrator: Jenni Desmond