Teken je gesprek over faalangst – recensie

Met teken je gesprek over faalangst visualiseer je het probleem van de leerling, om de leerling zicht te geven op mogelijke oplossingen van het probleem. Een recensie van ‘Teken je gesprek over faalangst’.

Over auteur en het boek

Adinda de Vreede werkt sinds 1988 in het onderwijs. Ze is RT’er, gedragscoach, gezinscoach en speltherapeute. Ze heeft ‘teken je gesprek’ in de praktijk ontwikkeld.  Adinda ontdekte dat gesprekken met kinderen en jongeren veel effectiever zijn, wanneer de onderwerpen die werden besproken op papier worden gevisualiseerd. Adinda miste een kleurig visueel overzicht bij het begeleiden van leerlingen met faalangst. Zelf is zij beelddenker en jaren geleden al begonnen om gesprekken met pijltjes, rondjes en kleuren visueel te maken en ondersteunen. Om leerlingen met faalangst te begeleiden ontwierp zij het faalangstsjabloon. Dit sjabloon is te gebruiken bij het begeleiden van leerlingen vanaf ongeveer 8 jaar oud.

Naast dit boek, verschenen van dezelfde auteur ook:

Wat draagt het boek bij?

De auteur stelt dat faalangst een manier van denken is. Er zijn verschillende factoren van invloed op faalangst, zoals gezinssituatie, ouders, persoonlijkheid en de aanleg van het kind. Door teken je gesprek krijgen het kind en de begeleider meer zicht op de problematiek en de kracht van de probleemdrager. Als begeleider heb je daarbij een bepaalde basishouding nodig, die in het eerste hoofdstuk van het boek uitgebreid wordt omschreven.

Tijdens de begeleidingssessies worden er verschillende sjablonen gebruikt om het probleem duidelijk te maken. Hierbij is de leerling vooral aan het woord en tekent de begeleider op wat de leerling zegt. Sjablonen die gebruikt worden zijn bijvoorbeeld een uitpluistekening en het faalangstsjabloon. Beide staan duidelijk uitgelegd in het boek, inclusief voorbeelden. het faalangstsjabloon is gebaseerd op RET. De probleemdrager bepaalt tijdens het gesprek welke woorden en korte zinnen er op papier komen en geadviseerd wordt om de tekeningen te bundelen en bewaren. Met deze techniek wordt beoogd om leerlingen te helpen in hun eigen kracht te komen, zichzelf te leren kennen en uiteraard te helpen.

In het vierde hoofdstuk van het boek staat de auteur stil bij het stellen van vragen en doorvragen. Ook wordt meer uitgelegd over niet-helpende en helpende gedachten. Het vijfde hoofdstuk staat stil bij mogelijke problemen die je kunt tegenkomen in de begeleiding. Bij deze problemen worden mogelijke oplossingen beschreven. In het zesde, laatste hoofdstuk wordt een beschrijving gegeven van teken je gesprek in de praktijk.

Teken je gesprek over faalangst is een duidelijk en praktisch toepasbaar boek. De verschillende onderdelen van het voeren van een oplossingsgericht gesprek worden duidelijk beschreven en ondersteund met afbeeldingen en voorbeelden. Het is duidelijk dat de auteur veel ervaring heeft met deze techniek, vanwege de vele voorbeelden en mogelijke problemen die worden beschreven. Dit boek (en deze werkwijze) is een aanrader voor  iedereen die tijd wil maken om met leerlingen op een oplossingsgerichte manier om te gaan met faalangstproblemen.

Titel: Teken je gesprek over faalangst.
Auteur: Adinda de Vreede

Andere recensies van vakliteratuur op juf-judith.nl