Begrijpend lezen kaartspel

Over begrijpend lezen als vak is op het moment op social media veel discussie.  Uit deze discussies blijkt echter wel dat  het belangrijk is dat leerlingen een tekst goed begrijpen.  Voor de DIY onderwijs SWAP  was ik op zoek naar een leuke werkvorm voor begrijpend lezen.  Uiteindelijk heeft dit geleid tot een kaartspel…….

Ik heb het spel gebaseerd  op de jenga van juf Jantine. Ik viste  in de action twee keer naast de Jenga en  wilde deze werkvorm daarnaast met een hele klas kunnen uitvoeren.  Ik kwam zo uiteindelijk uit bij het Begrijpend lezen kaartspel. Dit spel kan  gespeeld worden  met een eigen tekst. Dit kan een tekst zijn uit  een methodeboek, een krantenartikel  of een  tekst uit de begrijpend lezen methode.  Zelf heb ik hiervoor een archiefles van onze methode nieuwsbegrip gebruikt.

Werkwijze

Maak groepjes van ongeveer vier leerlingen. De jongste speler mag beginnen.
Draai de bovenste kaart van de stapel om. Beantwoord de vraag. Is de vraag goed
beantwoord? Dan mag je de kaart houden. Is de vraag niet goed beantwoord? Dan leg
je de kaart onderop de stapel kaarten neer.

Einde spel

Het spel is afgelopen wanneer de tijd voorbij is of wanneer de kaarten op zijn.
Welke speler heeft uiteindelijk de meeste kaarten verzameld? Deze speler is de
winnaar van het spel.

Delen via:Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestEmail this to someonePrint this page

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *