Recensie: Offline

Offline is een boek dat zich afspeelt in de toekomst. Mike gaat verhuizen van het platteland naar de stad, maar daar blijken de dingen toch anders te zijn dan ze in eerste instantie lijken. Een recensie met lesideeën……

Mike leeft in het jaar 2037. Zijn ouders bezitten een boerderij die helemaal gerund wordt door robots. Hierdoor kan het gezin verhuizen naar de stad ‘Nieuw Babylon’. Hier is iedereen altijd online en lopen de realiteit en de virtuele wereld in elkaar over. Zonder VR bril ziet het nieuwe huis er saai uit, maar met VR bril en wat aanpassingen wordt het huis opeens een echt thuis. In Nieuw Babylon kan Mike voor het eerst weer naar een echte school, in plaats van een digitale. Hierdoor ervaart hij dat het leuk is om samen dingen te ondernemen. In het park ontmoet Mike meneer Groman. Meneer Groman heeft een hond die door ene chip kan praten. Zelf zit hij in een rolstoel. Meneer Groman is één van de grondliggers van de digitale wereld. Hij vertelt Mike dat er een groot gevaar dreigt wanneer de kwantumcomputers live gaan. Zal dit echt zo zijn?

Een boek dat mij echt aan het denken heeft gezet over hoe ver onze technische ontwikkelingen gaan en hoe ik mijn eigen leven inricht. Ik verwacht dat ook kinderen aan het denken worden gezet met dit boek. Als lezer krijg je daarnaast ook snel bewondering voor Mike en ben je nieuwsgierig of meneer Groman echt de waarheid spreekt. Hierdoor is het een boek wat je niet meer wilt neerleggen wanneer je er eenmaal in begonnen bent.

Lees de eerste bladzijden van hoofdstuk 3, pagina 29 – 31 voor. Bespreek daarna de volgende punten:

• Wat zou jij missen van je huidige woonplaats en huis wanneer je gaat verhuizen?
  • Waar zou jij naartoe willen verhuizen?