Vind iemand die…. begrijpend lezen

Vind iemand die is een werkvorm die regelmatig wordt gebruikt. Vaak is deze werkvorm een leuke starter of energizer. De werkvorm is echter ook goed te gebruiken bij de verwerking van een les, bijvoorbeeld bij begrijpend lezen. Daarom: vind iemand die….begrijpend lezen.

Vind iemand die …. begrijpend lezen

Doel van de werkvorm

Bij deze werkvorm lopen de leerlingen doelgericht door het lokaal of een andere ruimte zoals een speellokaal. Ze gaan op zoek naar iemand die hen antwoord kan geven op een vraag op het werkblad. De leerlingen oefenen met deze werkvorm met contact maken, vragen stellen, rustig door de ruimte bewegen en uiteraard met de begrijpend lezen tekst.

Benodigdheden

  • per leerling een  werkblad
  • per leerling pen/papier
  • leestekst (die bespreek je voor het uitvoeren van de werkvorm

Werkwijze

Bespreek eerst klassikaal de tekst van begrijpend lezen en lees gezamenlijk de hele tekst goed door. Tijdens dit bespreken en doorlezen heb je aandacht voor het les- en het leesdoel van de les.  Zorg ervoor dat iedereen een werkblad heeft. Vertel de leerlingen dat ze na de uitleg door de groep moeten lopen en aan een leerling die op dat moment geen maatje heeft een vraag van het werkblad moeten stellen. Het is hierbij de bedoeling dat iedere vraag door een andere leerling wordt beantwoord. Omdat iedereen de tekst heeft doorgenomen moet het zo kunnen zijn dat iedereen het antwoord weet op alle vragen, benadruk dit.

De regels van ‘Vind iemand die….’

  • Wanneer je nog niemand hebt loop je door de ruimte met je hand omhoog
  • Heb je een maatje gevonden, dan geef je elkaar een high five en doe je je hand naar beneden
  • Stel elkaar een vraag
  • Schrijf het antwoord en de naam van deze persoon in het vakje met de vraag.
  • Neem afscheid en ga verder met ‘Vind iemand die’

Ook leuk?

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.