Buiten is het oorlog – Recensie

Iedereen kent het verhaal van Anne Frank. Dit boek gaat verder dan het bekende dagboek en vertelt over het leven van Anne, van haar jeugd tot aan het verdrietige einde. Een recensie met lesideeën

Buiten is het oorlog

Buiten is het oorlog is zoveel mogelijk gebaseerd op historische bronnen. Om het boek toegankelijk te maken voor de lezer zijn er soms wat gesprekken van Anne bedacht. Deze gesprekken liggen zo dicht mogelijk bij de geschiedenis.

Op vier jarige leeftijd verhuist Anne Frank vanuit Duitsland naar Amsterdam. Ze is een gewoon meisje, tot de oorlog uitbreekt. Wanneer Margot opgeroepen wordt om zich te melden voor een werkkamp duikt het gezin onder. Buiten is het oorlog, dus blijft het gezin dag in dag uit binnen. Ze zijn weggestopt achter een grijze deur waar een boekenkast voor staat. De ruimte is krap en het gezin is afhankelijk van de hulp van Miep, Bep, meneer Kugler en meneer Kleiman. Voor Anne werd schrijven de manier om niet gek te worden in het achterhuis. In haar dagboek schreef ze over haar leven, angsten en dromen in het Achterhuis.

Op een dag luisterden de onderduikers naar radio oranje. Hier vertelde de minister van onderwijs het het voor toekomstige generaties goed was als zij mogelijkheden hadden om dagboeken, brieven van arbeiders in Duitsland of preken terug te lezen over deze tijd. Na dit bericht ging Anna haar dagboek herschrijven zodat hij later als boek gebruikt zou kunnen worden. Bij het omschrijven haalde ze privé dingen uit het dagboek.

Het boek is een mooie vertellende weergave van het leven van Anne Frank. Dit boek is hierdoor zeer geschikt om voor te lezen aan de groep. Het boek leest op een prettige manier en vertelt over het leven van Anne van jong kind tot haar overlijden. Hierdoor is dit boek een aanrader, aangezien het boek veel meer vertelt over Anne en haar familie dan het wereldberoemde ‘Achterhuis’.  Het verhaal gaat ook verder dan ‘Het Achterhuis‘ aangezien we ook lezen over de laatste maanden van het leven van Anne in de verschillende kampen. In het laatste hoofdstuk vertelt  de schrijfster over het einde van de oorlog en het uitgeven van het dagboek.

Mijn #groteboef (9) is sinds dit voorjaar erg geïnteresseerd in het leven van Anne Frank en in de Tweede Wereldoorlog. Samen hebben we inmiddels meerdere boeken gelezen, waaronder Het Achterhuis in stripvorm. Dit boek is een mooie weergave van het leven van een gewoon meisje, dat drastisch verandert wanneer de Duitsers steeds meer macht krijgen. Het is daardoor voor kinderen een must-read wanneer zij meer willen weten over de Tweede Wereldoorlog en hoe deze oorlog was voor een kind.

Sociaal emotioneel
  • Lees bladzijde 52 en 53. Wat vindt jij van de anti-joodse maatregelen? Hebben we nu ook nog maatregelen die mensen die een ander geloof hebben benadelen?
  • Lees bladzijde 104 tot en met 106 ‘Wat verlangden ze naar vrede!’.  Anne regelt hier een cadeautje. Geef jij iemand wel eens een cadeautje? Waarom geef jij hen een cadeautje? Waarom zou Anne een cadeautje willen geven?
Geschiedenis
  • Dit boek leent zich om voor te lezen bij een geschiedenisthema over de Tweede Wereldoorlog. De uitgeverij heeft bij dit boek een lesbrief gemaakt, die goed te gebruiken is in de groep.
  • Maak na het lezen van dit boek een tijdbalk van het leven van Anne Frank.