Coöperatieve werkvorm: Wandel- wissel uit

Bij de coöperatieve werkvorm ‘Wandel-Wissel uit’ delen de leerlingen informatie op een gestructureerde manier met elkaar terwijl ze rondlopen door het lokaal. Ik vertel je graag hoe deze werkvorm werkt…..

Coöperatieve werkvorm: Wandel-wissel uit

De werkvorm

De coöperatieve werkvorm wandel-wissel uit gebruik je klassikaal.  Als leerkracht stel je een vraag of geef je een opdracht aan de leerlingen. Vervolgens gaan de leerlingen wandelen door het lokaal zonder elkaar en de tafels aan te raken. Wanneer ze een andere leerling tegenkomen geven ze deze leerling een high five en bespreken ze samen de opdracht of de vraag. Vervolgens lopen de leerlingen verder. Wanneer ze een andere leerling tegenkomen (die ze nog niet gesproken hebben) geven ze elkaar een high five en bespreken ze de opdracht of de vraag. Zet voorafgaand aan de opdracht of de vraag een time-timer klaar op het bord en spreek af dat de leerlingen gaan zitten wanneer de time-timer afloopt.

Variatie: je kunt deze opdracht ook meer sturen door als leerkracht de momenten aan te geven wanneer ze een maatje moeten zoeken om mee te overleggen. Dit kan door een vooraf afgesproken signaal zoals een belletje (bijvoorbeeld deze) of een liedje dat je afspeelt tijdens het wandelen en stopt wanneer ze een maatje moeten zoeken.

Kijk als leerkracht welke leerlingen met elkaar hebben gesproken. Zoeken ze vriendjes en vriendinnetjes op, of spreken ze alle klasgenootjes? Stimuleer het laatste. Vraag als leerkracht ook na wat ze van elkaar hebben gehoord.

Wanneer gebruiken

Deze werkvorm is te gebruiken in alle groepen. Ze leren naar elkaar luisteren en informatie kort maar krachtig met elkaar te delen.  Je kunt deze werkvorm goed gebruiken om informatie op te halen van de vorige les. Ook zou je hem kunnen gebruiken als een manier om elkaar te vertellen over het weekeinde of een vakantie.

Aanbieden aan de groep

Ik vind het altijd fijn om een coöperatieve werkvorm te ondersteunen met een poster Wandel – wissel uit. Deze poster kun je gebruiken tijdens het aanleren van de werkvorm, maar ook op je whiteboard hangen wanneer je de werkvorm toepast. Op deze manier is in één opslag duidelijk hoe de werkvorm in zijn werk gaat.

uitgelichte afbeelding: freepik

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.