De Gouden Weken: aandacht voor oudercontact

De eerste vier weken van het schooljaar worden ook wel de  ‘Gouden Weken’ genoemd. De insteek van deze weken is werken aan een positief groepsklimaat. Dit blog is het derde en laatste deel van een reeks blogs over de ‘Gouden Weken’. In dit blog lees je waarom het verstandig is om te investeren in oudercontact….

De Gouden Weken: aandacht voor oudercontact

In de Gouden Weken ben je hard aan de slag met groepsvorming.  Er is veel aandacht voor groepsvormende activiteiten ter bevordering van een positief klassenklimaat. Het is echter ook belangrijk om te investeren in contact met de ouders.

De band tussen ouders, kind en leerkracht

Aan het begin van het schooljaar is een leerkracht vaak nieuw voor een kind. De loyaliteitsband tussen het kind ende leerkracht wordt sterker gedurende het schooljaar en wanneer een kind vaker dezelfde leerkracht heeft. Een kind heeft bestaansloyaliteit naar zijn ouders toe. Dit noem je de loyaliteitsdriehoek. Alle partijen hebben te maken met een loyaliteit naar elkaar. Van al deze banden is echter de band tussen ouders en kind het sterkste.

Conflicten

Wanneer er conflicten zijn is het verstandig om een oplossingsgerichte benadering te kiezen. Ga niet in op schuld of het verleden (het is immers niet te veranderen), maar op ideeën en oplossingen. Bij een nieuwe leerkracht is er ook kans voor een nieuwe start. Deze start kan goed benut worden door een gesprek met de ouders te hebben.

Oudergesprekken

In één oudergesprek kom je maar 15% dichter bij elkaar. Het is daarom belangrijk om vooral bij zorg meerdere korte gesprekken te plannen van ongeveer 15 minuten.  Frans Meijer heeft een klaverbladconcept ontwikkelt voor oudergesprekken. Ieder deel van het blad beheerst één onderdeel:

  1. Nodig in de eerste weken alle ouders om de beurt uit voor een gesprek.
  2. In één gesprek kom je maar 15% dichter bij elkaar. Bij zorg is het belangrijk om meerdere korte gesprekken te plannen voor 90% overeenstemming.
  3. Praat gericht op samenwerking, stel vragen en vertel
  4. Blijf ieder bij eigen specialisme: kind (ouder) en onderwijs (leerkracht)

Tenslotte nog een aantal aandachtspunten voor oudergesprekken:

  • bereid je goed voor.
  • zorg voor een coöperatieve sfeer: denk aan ruimte, drinken en stoel. Zorg voor gelijkwaardigheid!
  • laat ouders beseffen dat ze ertoe doen.
  • ga een dialoog aan als partners
  • zorg voor een goede luisterhouding (ook non-verbaal)
  • denk aan de loyaliteitsdriehoek
  • geef geen ouderschapsadvies, jij bent professional op het gebied van onderwijs
  • erken gevoelens van ouders
  • ga niet in de verdediging bij kritiek
  • stel open vragen en vraag door
  • noteer belangrijke gegevens en afspraken

Bronnen

Bijleveld, B.(2017) De Gouden weken. Groepsvorming & ouderbetrokkenheid

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.