Groepsvorming – performing

De vierde fase van de groepsvorming is performing. Wat is de performing precies, wat is jouw rol als leerkracht en welke activiteiten passen bij deze fase?

Groepsvorming – performing

Performing

Na de forming, norming en storming is het tijd voor de vierde fase, de performing. Deze fase is de fase die het langste duurt in het schooljaar. Deze fase begint rond de herfstvakantie en duurt tot bijna het einde van het schooljaar. Als het goed is is de hiërarchie in de groep bepaald. De rollen staan vast en de groep heeft een fijn klimaat waarin ze goed kunnen werken.

Wanneer de sfeer niet plezierig is, is het moeilijk om deze alsnog om te buigen. Door de eerste drie fasen van groepsvorming staan regels, afspraken en rollen vast en is het moeilijk deze nu nog te wijzigen. Het wijzigen van de groespssamenstelling (door wisseling van leerlingen of leerkracht) kan mogelijkheden geven om de eerste drie fasen opnieuw te doorlopen, waarbij er veel aandacht moet zijn voor sociale vaardigheden en groepsvorming. Daarnaast heb ik ervaring met het volgen van de ringaanpak om de hiërarchie in de groep te beïnvloeden.

Wat is jouw rol als leerkracht?

In deze fase is het belangrijk dat je duidelijk bent en blijft. Dat je doet wat je zegt en zegt wat je doet. Leerlingen gedijen goed bij een voorspelbare en duidelijke leerkracht. Ook blijft het belangrijk om, vooral na vakanties, aandacht te blijven besteden aan de schoolregels, groepsregels en afspraken op school. Herhaling is nodig om deze regels in te slijpen. Wat kan helpen is het invoeren van een regel van de maand of regel van de week. Het helpt om als team op deze manier stil te blijven staan bij de regels. Ook is het goed dat alle medewerkers van school leerlingen aanspreken op het niet naleven van de regels.

Welke activiteiten passen bij deze fase?

In de groep is het fijn wanneer je op een positieve manier aandacht blijft besteden aan de groepsvorming. Hiervoor kun je spiegelverhalen gebruiken, bijvoorbeeld door een stukje uit een leesboek voor te lezen (direct ook een stukje boekpromotie) en daarna met de leerlingen te spreken over de SEO inhoud van het boek.

Daarnaast blijft het van belang om regelmatig een energizer te doen en leerlingen te laten (ver)werken middels een coöperatieve werkvorm.

Literatuur

Engelen, R. (2007) Grip op de groep. JSW / uitgeverij Bekadidact, Baarn
Overveld, K. (2016) Groepsplan Gedrag. Pica, Huizen

Uitgelichte afbeelding: Photo by Arthur Krijgsman from Pexels

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.