Joe Biljoen – Recensie met lesideeën

Joe Biljoen, zo wordt Joe Prop genoemd. Joe’s vader is rijk en heeft ervoor gezorgd dat Joe alles heeft wat hij wil, maar met geld kun je niet alles kopen……

Joe Biljoen – Recensie met lesideeën

Joe Prop hoeft zich niet af te vragen hoe het is om veel geld te hebben. Zijn vader is rijk geworden door het verkopen van toiletpapier dat aan de ene kant vochtig is en aan de andere kant droog, ook wel Bibfris genoemd. Aan elke rol die verkocht werd, verdiende vader Prop tien cent. Joe kreeg hierdoor alles wat hij wilde hebben, zoals televisies in iedere kamer, 500 paar schoenen, een krokodil, heel veel zakgeld per week, een achtbaan in de achtertuin, een formule 1 circuit in de achtertuin, een waterglijbaan die zijn kamer verbond met een zwembad en nog heel veel meer.

Joe was echter niet gelukkig. Op de school waar hij naartoe ging werd hij gepest. Hij werd Joe Kont, Joe Toiletrol of Poepbiljonair genoemd. Joe wilde heel graag naar een gewone school, met gewone kinderen. Hij wil graag vrienden maken. Hoe kun je echter naar een gewone school als je biljonair bent? Zullen de kinderen hem dan niet pesten vanwege zijn geld of juist vriendjes met hem willen zijn omdat hij rijk is?

Op de nieuwe school is alleen Bob aardig voor Joe. Joe wil graag vrienden met hem worden, maar een vriend kun je niet kopen. Ook niet met al het geld dat Joe heeft. Hoe moet hij dan vriendschap sluiten en hoe gedraag je je als je een vriend van iemand bent?

Het verhaal is luchtig en vlot geschreven. David Williams gebruikt een flinke dosis humor waardoor kinderen wel verder willen lezen in dit boek. Het boek leest makkelijk weg en heeft passende plaatjes die het verhaal ondersteunen. Daarnaast is Joe Biljoen een karakter waar je het ook wel een beetje mee te doen hebt. Zijn voorbeeld is zijn vader, die niet heel veel aandacht en tijd voor hem heeft en alles met geld denkt te kunnen kopen. Met behulp van dit boek kun je goed praten met kinderen over de betekenis van vriendschap en wat belangrijk is in een vriend.

• Een wanted-poster maken. Hierop kenmerken zetten over wat jij zoekt in een vriend.
  • Bespreken wat je allemaal zou doen wanneer je rijk zou zijn.
  • Zelf een passende voorkant maken bij het boek.