Recensie: Oma Boef

Stel je voor, je bent 11 jaar oud. Je ouders zijn dol op dansen en brengen je iedere week naar oma om daar te logeren terwijl zij uitgaan. Op zich lijkt dit leuk toch? Toch heeft de 11 jarige Ben een hekel aan deze logeerpartijtjes, want oma stinkt en is saai…. of toch niet?

Recensie: Oma Boef

Ben is de hoofdpersoon in het boek. Hij is 11 jaar oud en dol op het lezen van ‘de loodgieter’ een blad dat gaat over loodgieterswerk. Zijn ouders zijn dol op dansen en zouden het liefste zien dat hun zoon later een beroemde danser wordt. De ouders van Ben kijken graag naar danswedstrijden, zowel op TV als live. Wanneer ze naar een live-danswedstrijd gaan, en dat doen ze iedere week, brengen ze Ben naar zijn oma waar hij moet logeren.

De meeste kinderen vinden het niet erg om bij oma te logeren, maar Ben heeft er een hekel aan. Oma is namelijk saai, is dol op scrabble en verwacht dat Ben dit iedere week met haar speelt, laat heel veel scheten, stuurt hem vroeg naar bed en stinkt naar kool. Oma vindt kool erg lekker en in alle gerechten die ze maakt zit kool: koolsoep, kooltaart…….. Dan ontdekt Ben dat oma een beroemde internationale juwelendief is (geweest). Ben vraagt oma te vertellen over haar leven als juwelendief en zo groeit er een bijzondere band op tussen oma en Ben. Samen beramen ze zelfs een heel bijzondere juwelendiefstal. Zal dit goed gaan of zal de nieuwsgierige buurman roet in het eten gooien?

De stijl van de schrijver doet mij denken aan boeken van Roald Dahl. Lezers van andere recensies zullen inmiddels al weten dat mijn grote boef en ik dol zijn op zijn schrijfstijl. Ook dit boek wist ons van het begin tot het einde te boeien met humoristische teksten, bijzondere wendingen en een bizar avontuur.  Het verhaal speelt zich af in Engeland. Het mooie in dit boek vind ik dat de auteur de lezer leert dat jongeren respect moeten hebben voor ouderen (en dat ze dol zijn op muntdrop).  Ook al is er geen ‘happy end’ in het boek, toch sluit het boek schitterend af.

Titel: Oma Boef
Auteur: David Williams
Illustraties: Tony Ross