Recensie: De gouden weken. Groepsvorming en ouderbetrokkenheid.

De gouden weken zijn een bekend fenomeen in het onderwijs Vandaag een recensie over het boek ‘de gouden weken’

De Gouden weken

Inhoud

In het boek wordt allereerst uitgelegd wat de ‘Gouden Weken’ eigenlijk precies zijn.  Het boek geeft de lezer informatie over groepsvorming en groepsvormende activiteiten. Ook vertelt het boek welke rol de leerkracht tijdens de verschillende fasen van groepsvorming bekleed.

Daarnaast wordt aandacht besteed aan de loyaliteitsdriehoek tussen de leerkracht, de leerling en de ouders. Het is belangrijk om deze voor ogen te houden in gesprek met een leerling of in gesprek met ouders.

Er wordt aandacht besteed aan de behoeften van groepen (vanuit het handboek positieve groepsvorming van Bakker, De Jong en Mijland (2010). In de ‘Gouden Weken’ staan lessen en activiteiten rondom de groepsvorming centraal. De auteur besteedt aandacht aan energizers en coöperatieve werkvormen. Ook wordt er gesproken over het belang van regels opstellen. In het boek worden ook voorbeelden gegeven van energizers.

Het boek besteed ook aandacht aan het belang van oudercommunicatie en aan hoe je deze communcatie het beste vorm kan geven.

Wat draagt het boek bij?

Het boek besteed aandacht aan het belang van de ‘gouden weken’, de eerste vier belangrijke schoolweken van het jaar waarin de basis wordt gelegd voor de interactie en werksfeer in de groep gedurende de rest van het schooljaar. Het boek levert waardevolle inzichten op verschillende gebieden: groepsvormende activiteiten, het belang van oudercommunicatie en de fasen van groepsvorming. Daarnaast heeft de aandacht voor de rol van de leerkracht een absolute meerwaarde!