Recensie: Gorgels

De Gorgels is het eerste kinderboek van Jochem Myjer en het begin van een mooie serie met boeken. Natuurlijk kan een recensie met lesideeën over dit eerste deel van deze serie niet ontbreken op juf-judith.

De Gorgels

Midden in de nacht wordt Melle wakker. Hij ontdekt een klein wollig wezentje dat een stok vasthoudt bij zijn bed. Wanneer hij zijn zaklamp aanknipt is het wezentje verdwenen. Hij vertelt zijn vader, die bioloog is over dit wezentje. Papa wordt een beetje rood en vertelt dat hij het vast verkeerd gezien heeft. ‘s Avonds hoort hij papa echter bellen en met iemand praten over wat Melle heeft gezien. Ook vertelt papa aan de persoon aan de andere kant van het telefoongesprek dat hij het boek goed verstopt heeft. Melle besluit daarop om ‘s nachts op zoek te gaan naar het boek waar papa het over heeft. Hij vind ‘Het boek der Nederlandse Gorgels en Brutelaars.’ Nu wist Melle zeker dat hetgeen hij gezien heeft echt bestaat.

Het blijkt dat Melle superogen heeft en zijn waakgorgel kan zien. Melle sluit vriendschap met zijn waakgorgel Bobba. Van hem leert Melle alles over de Brutelaars, stokvechten en dingen die iedere gorgel leert. Dan blijkt dat er gevaar heerst voor alle kinderen van Nederland. Melle bedenkt een plan om alle kinderen te beschermen tegen de Brutelaars. Samen met Bobba en alle andere Gorgels gaat hij aan de slag. Zal het plan lukken?

Ik vind de Gorgels een heerlijke boekenreeks. In het boek lees je over deze wonderlijke wezentjes, maar ook over de liefde van Jochem Myjer voor ‘het eiland’, zijn Texel en voor vogels. De wezentjes zijn natuurlijk verzonnen, maar de omgeving waarin het verhaal zich afspeelt is duidelijk te herkennen.  Door de tekeningen van Rick de Haas komen de wezentjes ook echt tot leven. Het verhaal is schitterend en leert kinderen dat ook zij waarde hebben en zij en hun ideeën belangrijk zijn. Een boek dat wij jaarlijks lezen, gewoon omdat het zo’n mooi verhaal is. Wanneer je dit gelezen hebt, wil je gewoon meer lezen over de Gorgels en gelukkig kan dat ook met ‘De Gorgels en het geheim van de Gletsjer‘. Daarnaast zijn er ook twee prentenboeken verschenen over de Gorgels, namelijk ‘De wereld van de Gorgels‘ en ‘De Gorgels en de Grote Operatie’.  Al deze boeken zijn, vooral in deze voor leerlingen bijzondere corona-tijd, erg waardevol om ook op school een plekje te geven.

Sociaal-emotioneel

Lees bladzijde 33 tot en met 37 voor. Melle ontmoet hier Bobba. Bespreek daarna de volgende vragen:

• Hoe zou jij het vinden om een ‘waakgorgel’ te hebben?