Recensie: Het Ministerie van Oplossingen en de Zilverjongen

Deze maand verscheen het vierde deel van ‘het ministerie van oplossingen’. Ook ministerie van oplossingen en de zilverjongen is een heerlijk boek van Sanne Rooseboom dat moeilijk weg te leggen is. Een recensie met lesideeën…

Het ministerie van oplossingen bestaat uit twee bejaarden en vier kinderen. Samen proberen ze allerlei mensen anoniem te helpen die hulp nodig hebben. Zo hebben ze al verschillende zaken opgelost, zoals te lezen is in ‘Het ministerie van oplossingen‘,  ‘De verdwenen van Gogh‘ en ‘Het veel te volle huis‘. Nu komt het ministerie echter op een bijzondere zaak. Op het plein is namelijk een jongen die altijd kwaad en onaardig doet, Ralf. Wil het ministerie wel iemand helpen die onaardig tegen hen doet, en hen op een gegeven moment zelfs pijn doet?

Ralf zijn gedrag heeft echter een oorzaak. Zijn ouders zijn gescheiden en hebben er moeite mee om op een vriendelijke manier met elkaar om te gaan. Ze praten vervelend over elkaar tegen Ralf en eigenlijk hebben ze geen oog meer voor Ralf. Ralf doet het steeds slechter op school, verliest zijn vrienden en gaat zelfs dingen stelen. Kan het ministerie hem wel helpen? En wat doe je wanneer je erachter komt dat Ralf eigenlijk de zoon is van een zilverman, iemand die het ministerie wil opdoeken?

Sociaal emotioneel

Lees het hoofdstuk ‘Voetbal op je hoofd’ voor, pagina 27 tot en met 34. Bespreek daarna de volgende vragen:

• Waarom deed Ruben alsof hij wankelde?
  • Over wie praat Ralf aan de telefoon?
  • Wat vertelt Ralf aan de telefoon?
  • Wat vind jij van het gedrag van Ralf? Waarom?

Lees het hoofdstuk ‘Papier en karton’ voor, pagina 52 tot en met 58

• Alfa en Ruben zijn zenuwachtig wanneer ze bij de verschillende huizen aanbellen. Is jouw hoofdpersoon ook zenuwachtig? Waarom?
  • Ruben en Alfa schrokken enorm toen de vader van Ralf de deur open deed. Schrikt jouw hoofdpersoon ook? Waarvan?

Het ministerie van oplossingen en de Zilverjongen is opnieuw een heerlijk boek van Sanne Rooseboom. Het verhaal is spannend, grappig en avontuurlijk. Hierdoor spreekt het zowel jongens als meisjes aan. Het boek is een aanrader om voor te lezen vanaf groep 5, en ik weet zeker dat leerlingen nadat ze het verhaal hebben gehoord ook graag de andere delen willen lezen.

Dit verhaal vind ik een hele mooie boodschap meedragen, want soms is wat je ziet niet wat het lijkt. Een kind kan wel heel onaardig tegen je doen, maar dat gedrag komt vaak ergens vandaan. Het is voor volwassenen al lastig om naar de oorzaak van het gedrag te kijken, laat staan voor kinderen. Wanneer we echter goed luisteren en kijken, de tijd nemen voor elkaar, dan komen we erachter dat alles een andere kant heeft. Een mooie boodschap om na het lezen van het boek ook aan je leerlingen mee te geven!

Titel: Het Ministerie van Oplossingen en de Zilverjongen
Auteur: Sanne Rooseboom
Illustraties: Mark Janssen