Recensie: Joris en het reuzenraadsel

Als drie vrienden op bezoek gaan bij de zus van één van hen blijkt deze zus niet thuis. In plaats daarvan komt er een man te voorschijn die er Pico Bello uitziet. Maar waar is deze zus dan?

Recensie: Joris en het reuzenraadsel

Joris en het reuzenraadsel is een vervolg op het boek ‘Een bofkont in pechstad’.  Joris en het reuzenraadsel is echter prima te lezen wanneer je het eerste boek nog niet gelezen hebt.

Joris woont in Bofkont. Samen met zijn vrienden Glip en Reus gaat hij op bezoek bij Reusalie. Wanneer ze bij de vuurtoren van Reusalie aankomen blijkt Reusalie niet thuis. In haar huis woont Pico Bello, een bijzondere verschijning van het eiland Schone Schijn. Pico Bello vertelt de vrienden dat Reusalie op het punt staat om te trouwen met de koning van Schone Schijn en nodigt de drie vrienden uit om met hem mee te gaan naar het eiland. Daar aangekomen blijkt dat de mensen hier het uiterlijk het aller belangrijkste vinden. Joris en Glip worden gevangen gezet en Reus wordt meegenomen.

Reusalie blijkt al weken verdwenen te zijn en niemand weet waar zij is. Reus wordt gedwongen om zich voor de doen als Reusalie, want schijn is erg belangrijk op dit eiland. Hij wordt opgedirkt met make-up, pruiken en bijzondere kleding. Hier wordt Reus niet gelukkig van.  Lukt het Joris en Glip om weg te komen uit de lukt het Reus om uit te komen onder al deze schone schijn?

Het boek heeft de boodschap meegekregen dat iedereen mag zijn zoals hij of zij is. Een mooie boodschap, ook in onze tijd. Op het eiland Schone Schijn doet iedereen zich veel mooier voor dan hij of zij daadwerkelijk is en omdat iedereen hier aan meedoet wordt dit van kwaad tot erger. Het blijkt echter dat niet iedereen hier gelukkig van wordt.  De vrienden beleven een spannend avontuur om te proberen allemaal weer veilig terug te komen in Bofkont, maar of dat helemaal gaat lukken……

Lesidee

• Lees het hoofdstuk ‘Schone Schijn’ (bladzijde 16 tot en met 22). Pico heeft zich in de vuurtoren helemaal mooi gemaakt voordat ze naar Schone Schijn vertrekken en vraagt Joris, Reus en Glip om zich ook netjes te maken omdat hij anders niet zo met hen aan durft te komen. Vind de hoofdpersoon in jouw boek het belangrijk hoe hij of zij eruit ziet?
  • Lees het hoofdstuk ‘Reus in nood’ (bladzijde 31 tot en met 36). Reus moet zich hier voordoen als een ander en houd dit bijna niet meer vol. Doet iemand in jouw boek zich ook anders voor dan dat hij of zij is? Waarom? Wat vind jij daarvan?

Titel: Joris en het reuzenraadsel
Auteur: Thijmen Gijsbertsen
Illustraties: Marja Meijer