Recensie: Kikker en het vogeltje

Rouw en rouwverwerking, voor volwassenen is dat soms een lastig onderwerp om te bespreken. Gelukkig zijn er prentenboeken zoals ‘Kikker en het vogeltje’ die op een fijne manier dood en rouw bespreken.

Recensie: Kikker en het vogeltje

Wanneer Kikker in het bos loopt vindt hij een dood vogeltje. Kikker en zijn vriendjes ontdekken wat dood is. Ze begraven het vogeltje onderaan de heuvel. Haas spreekt een aantal mooie woorden, de vriendjes strooien bloemen in het graf en bedekken het graf met aarde en een mooie steen. Wanneer Kikker en zijn vriendjes na deze indrukken naar huis lopen ontdekken ze dat het leven gewoon doorgaat.

Het boek heeft schitterende prenten en een mooi verhaal. Het boek is dan ook een mooi verhaal om met peuters en kleuters te gebruiken om dood, rouw en verlies te bespreken. In het boek wordt uitgelegd wat dood is en wordt op een nette manier omschreven wat begraven is. Zelf heb ik dit boek gebruikt om mijn eigen #kleineboef (4) uit te leggen wat dood en begraven is toen haar oud-oma overleed. Dit boek zou, wat mij betreft, standaard in de rouwkoffer op de basisschool moeten zitten.

Vragen rondom tekstbegrip en begrijpend luisteren:

• Op bladzijde 5 staat: ‘En samen gingen ze op weg. Varkentje maakte zich een beetje ongerust’. Bespreek met de leerlingen wat ongerust zijn is. Hoe ziet dit eruit?
  • Kikker en zijn vriendjes begraven vogeltje. Hoe gaat het begraven precies, vertel eens na wat je hebt gehoord?
  • Hoe voelen Kikker en zijn vriendjes zich nu Vogeltje is doodgegaan?
  • Welke mooie herinnering vertelt Haas over Vogeltje?

Dit boek zal in een groep waarschijnlijk worden gebruikt wanneer er sprake is van een overlijden. Maak met de groep een mooie tekening voor de nabestaanden. Wanneer het een leerling uit de groep is die overlijd is het fijn om een mooie herdenkingsplek te maken. Ook hierbij kan het voor leerlingen fijn zijn om een zelfgemaakte tekening neer te leggen. Stichting Achter de Regenboog geeft daarnaast ook veel informatie om met leerlingen te werken rondom dood en rouwen.

Titel: Kikker en het Vogeltje
Auteur: Max Velthuijs
Uitgeverij: Leopold