Recensie: Kom mee naar buiten

Na het succes van vorige edities kon een speciale bundel met verhalen van Nederlandse kinderboekenauteurs rondom het thema van de kinderboekenweek niet uitblijven. Samen met topauteurs mogen we op avontuur in de natuur. Een recensie met lesideeën bij deze leuke bundel.

Kom mee naar buiten

Het boek

In ‘kom mee naar buiten’ zijn 10 verhalen, 8 gedichten en 1 strip te vinden. De verhalen, gedichten en de strip zijn allemaal geschreven door verschillende auteurs. Alle verhalen, gedichten en de strip hebben te maken met het thema van de kinderboekenweek van 2022. Zo schreef Janneke Schotveld een sprookje over heks Adiba in ‘de Boskinderen’, Gershwin Bonevacia schreef gedichten over dieren, Iris Boter tekende een strip over wonderlijk groeispul en Arend van Dam schreef een geschiedenis verhaal genaamd ‘Doodverven’.

Zoals altijd met een verhalenbundel spreken sommige verhalen je meer aan dan anderen. Inmiddels weet ik goed wie mijn favoriete kinderboekenauteurs zijn, alhoewel daar regelmatig weer nieuwe auteurs bijkomen. Deze bundel was dan ook een uitgelezen kans om te genieten van verhalen en nieuwe auteurs te ontdekken. Zelf ben ik bijvoorbeeld fan van Janneke Schotveld en ook ‘De boskinderen’ is weer een schitterend verhaal met een nog mooiere boodschap, ook voor mij als leerkracht. Het verhaal kan ik helaas niet gebruiken op de school waar ik werk, maar aan mijn eigen kinderen zal ik dit sprookje met veel plezier voorlezen. Ik hoop dat zij ook de mooie boodschap uit het verhaal kunnen halen als we het verhaal nabespreken.
Ook het verhaal van Sanne Rooseboom ‘De stadskabouter’ had een mooie boodschap, want overal is natuur te ontdekken. Dit verhaal ga ik zeker gebruiken deze kinderboekenweek. De gedichten lenen zich voor een mooi extra voorleesmoment deze kinderboekenweek. Het boek leest fijn voor en omdat er meerdere verhalen in staan, kun je de leerlingen zo iedere dag laten kennismaken met een andere schrijver. Zo kunnen je leerlingen, net als jij zelf, ook hun favoriete auteur ontdekken.

Stellen

Lees het verhaal ‘De stadskabouter’, pagina 34 – 44 voor. Geef de leerlingen de opdracht om zelf een betoog te schrijven, net als Robin. Natuurlijk moet dit betoog ook gaan over het thema ‘Groen’. Natuurlijk lezen de leerlingen dit verhaal als het af is aan elkaar voor. Zo oefenen we met het schrijven van verhalen, maar ook met voorlezen.

Mini-leesles

Lees het verhaal ‘een win-winsituatie’, pagina 58 – 69 voor. In dit verhaal gaat het over een win-winsituatie. Vader komt met deze term, maar Olivier en Djuna hebben beide pas echt een win-winsituatie. Waar zou een win-winsituatie in jouw boek goed uitkomen? Wat zou dan een goede win-win oplossing zijn?

Andere leuke lesideeën bij de kinderboekenweek Gi-Ga-Groen zijn hier te vinden.

Titel: Kom mee naar buiten
Auteur: diverse auteurs, waaronder Janneke Schotveld, Jacques Vriens, Sanne Rooseboom en Arend van Dam