Recensie: Mees Kees – De rekenrap

Een meester die lange woordenleeslessen geeft als taallessen, en één kind dat goed kan rekenen allerlei rekensommen laat oplossen tijdens de rekenles. Een meester die zijn eigen lunch deelt met een leerling. Een meester die een saai musicalscript dat hij van de directie heeft gekregen opzij legt en de leerlingen hun eigen talenten laat gebruiken om een eindmusical neer te zetten…. Zo’n meester zouden alle kinderen wel willen hebben. Over deze bijzondere meester gaat het boek ‘Mees Kees – De rekenrap’.

Recensie: Mees Kees – De rekenrap

Mees Kees is nog maar een stagiair, maar geeft toch al les aan groep 6. De hoofdpersoon is Tobias. Op een morgen schrikt Tobias wakker en hij denkt dat hij zich verslapen heeft. Wanneer hij echter op school aankomt blijkt dat hij juist veel te vroeg is. Verslapen, maar dan omgekeerd nepalsrev. Tobias besluit op het plein te wachten en sluit daar vriendschap met een kraai die hij Tokkie noemt.

Tokkie mag mee de klas in en juist vandaag komt de schooldirectrice, Dreus de groep in. Zij komt vertellen dat hun groep dit schooljaar de eindmusical mag opvoeren. Ook krijgt de groep van Dreus boekjes waar de eindmusical instaat. Mees Kees en de groep geven echter hun eigen draai aan de musical en maken er een rap van.

De boeken van mees Kees zijn altijd een schot in de roos. Ze bevatten grapjes en humor, maar geven ook aandacht aan serieuze zaken. Zo komen de rapportgesprekken eraan, maar Tobias zijn vader is overleden en zijn moeder komt sinds het overlijden de deur niet meer uit. Wie komt er dan op gesprek? En wie komt Tobias dan aanmoedigen tijdens de eindmusical?

Mees Kees is dan nog maar een stagiair, en doet een heleboel dingen niet echt zoals het moet…..op sociaal emotioneel gebied denk ik dat bijna iedere leerkracht van hem kan leren. Mirjam Oldenhave laat mees Kees de leerlingen echt zien. Erg mooi! Daarnaast krijgen de kinderen in dit boek de ruimte om hun eigen talenten te laten zien tijdens de opvoering van de ‘musical’.  Het boek is wat mij betreft een aanrader om voor te lezen van groep 5 tot en met 8.

Schrijfster: Mirjam Oldenhave
Illustraties: Rick de Haas
Uitgeverij: Ploegsma Amsterdam