Recensie: Pinkeltje in Diergaarde Blijdorp

Veel ouders van nu zullen vroeger voorgelezen zijn uit Pinkeltje, geschreven door Dick Laan. Recent verscheen het boek Pinkeltje in Diergaarde Blijdorp, waarbij Pinkeltje de dieren in deze bekende dierentuin te hulp schiet.

Het eerste boek van de reeks Pinkeltje verscheen in 1939. In totaal heeft schrijver Dick Laan 29 boeken geschreven. Na zijn dood is de reeks verder doorgezet en zijn er meerdere boeken verschenen waarin Pinkeltje onder andere Madurodam, het Rijksmuseum en de Efteling bezoekt.

In Goudtorenstad, de mooiste stad van Pinkeltjesland landen er twee grote blauwe vlinders. Zij vertellen Pinkeltje en Pinkelotje dat ze uit Amazonica in Blijdorp komen en dat zij de hulp van Pinkeltje heel hard nodig hebben. In Diergaarde Blijdorp zijn al een aantal keren dierenverblijven open gezet. Pinkeltje en Pinkelotje vliegen op de rug van de blauwe vlinders mee naar de Diergaarde en gaan op onderzoek uit. Ze ontmoeten de Gorllaleider Bokito, de giraffen, de leeuw Aapel en de vele andere dieren. Zullen Pinkeltje, Pinkelotje en de dieren de daders kunnen pakken voordat er ongelukken gebeuren? Daarnaast is het ook de vraag van wie het busje is waarin een opgezette tijger zit, of hebben beide zaken misschien met elkaar te maken?

Gebruik dit boek als voorbereiding op een bezoek aan de Diergaarde, zoals bijvoorbeeld een schoolreis.

• Lees bladzijde 27 en 28 voor. Stel daarna de leerlingen de volgende vraag: ‘De Pinkels ontmoeten hier een matamata. Zij vinden deze schildpad wat afschrikwekkend. Is er in jouw boek ook iemand afschrikwekkend?’
  • Lees het hoofdstuk Oceanium voor (bladzijde 59 – 65). De Pinkels bezoeken hier tijdens openingstijd Blijdorp en proberen dit ongemerkt te doen. Vraag de leerlingen of er in hun boek ook iemand iets ongemerkt probeert te doen. Wie dan en waarom?

Als bewoner van de Randstad heb ik de afgelopen jaren, samen met mijn gezin, een abonnement gehad op Diergaarde Blijdorp. Toen ik las dat dit boek uitkwam wilde ik hem dan ook graag voorlezen aan mijn #boeven. Het verhaal is herkenbaar voor iedere dierentuinliefhebber en wanneer je één of meerdere keren in Blijdorp bent geweest zie je de verschillende gebeurtenissen gewoon voor je.  De bewoners van de Diergaarde spelen ook echt een rol in dit boek, zoals Aapel de leeuw en Bokito de gorilla. Het verhaal verloopt enigzins voorspelbaar zonder gekke wendingen of plots, waardoor het een heerlijk boek is voor leerlingen die niet heel veel houden van spanning. Ik denk dat leerlingen vanaf groep 3 graag voorgelezen worden uit dit boek en dat leerlingen tot en met groep 6 dit boek graag zelf lezen.

Titel: Pinkeltje in Diergaarde Blijdorp
Auteur: Studio Dick Laan