Recensie: Woezel en Pip – Stop, hou op!

In de serie van Woezel en Pip is er nu een prentenboek uitgekomen over het onderwerp pesten. De titel van het boek is ‘Stop, hou op! Ik vertel je graag iets over dit boek en wat ik van dit boek vind……

Recensie: Stop, hou op!

Het verhaal

Woezel, Pip, Buurpoes en Charlie zijn samen aan het spelen. Tijdens het spelen valt Charlie in een modderplas. Buurpoes lacht Charlie uit. Woezel lacht mee en Pip twijfelt een beetje, maar zegt niets. Wanneer Charlie een spreekfout maakt lachen Woezel en Buurpoes opnieuw. Charlie kruipt weg, tot Vlindertje hem overhaalt om tegen tante Perenboom te zeggen dat Charlie verdrietig is door de reactie van zijn vriendjes. Tante Perenboom legt de vriendjes uit dat Charlie zich niet fijn voelt door hun gedrag en laat merken hoe het voelt wanneer iemand zich zo tegen je gedraagt. Hier schrikken ze van…….

Mijn mening

Het boek legt op een plezierige manier uit dat het niet fijn is wanneer je gepest wordt. Daarnaast is er ook aandacht voor verschillende rollen bij het pesten, zoals de pester (Buurpoes), de meeloper (Woezel), de buitenstaander (Pip) en het slachtoffer (Charlie).  Er wordt duidelijke aandacht besteed aan hoe het pesten voelt voor het slachtoffer, en ook wordt het slachtoffer geleerd dat de woorden ‘Stop, hou op!’ belangrijk zijn. De prenten in het boek zijn mooi en omdat de vriendjes van de tovertuin bij veel kinderen bekend zijn door boekjes en televisie vinden kinderen het leuk om dit boek te lezen. Als leerkracht en ouder denk ik dat dit prentenboek schitterend is om te gebruiken binnen de kleutergroepen. Door dit boek bijvoorbeeld te gebruiken voor een Close Reading lessenserie kun je werken aan meerdere doelen tegelijk: sociale vaardigheden, begrijpend lezen en luisteren en natuurlijk leesplezier.

Lesidee

Leesopdrachten:

Lees allereerst het hele boek minimaal één keer voor aan de kleutergroep. De leerlingen kennen dan het verhaal en de prenten al een beetje. Behandel daarna de inhoud van het verhaal, bijvoorbeeld met onderstaande vragen.

  • Lees de gehele eerste en tweede bladzijde voor. Op de eerste bladzijde kijkt Pip twijfelend. Hoe zie je dat een kind twijfelend kijkt? Hoe voel je je wanneer je ergens over twijfelt. Waarover denk je dat Pip twijfelt? Welke tip wil jij Pip geven?
  • Lees de derde en vierde bladzijde van het verhaal voor en laat deze zien. Charlie wil alleen zijn. Waarom wil hij alleen zijn? Wil jij ook weleens alleen zijn? Wanneer dan? Hoe laat je dit aan anderen merken?
  • Op de vijfde en zesde bladzijde vertelt Charlie aan Vlindertje dat hij geen klikspaan wil zijn. Wat is een klikspaan? Wanneer ben je een klikspaan? Vind jij dat Charlie een klikspaan is wanneer hij aan tante Perenboom vertelt wat er gebeurd is? Waarom?
Creatieve opdrachten:
  • Iemand die zich niet fijn voelt, vindt het altijd leuk om een mooie tekening te krijgen. Maak een mooie tekening voor Charlie.
  • Misschien wil je wel een tekening maken voor een ander vriendje uit de tovertuin. Voor wie wil jij een tekening maken, en waarom?
  • Laat het verhaal uitspelen door de leerlingen.

Boekgegevens

Titel: Stop, hou op!
Tekst en illustraties: The Dreamchaser Studios
Uitgeverij: Dromenjager en Leopold
In samenwerking met: Stichting Stop Pesten Nu

Andere boekentips

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.