Teken je gesprek over gedrag – recensie

Met teken je gesprek over gedrag heeft de leerling de regie bij het nadenken over het eigen gedrag en het bedenken van mogelijke oplossingen bij de problemen. Een recensie….

Teken je gesprek over gedrag – recensie

Over auteur en het boek

Adinda de Vreede werkt sinds 1988 in het onderwijs. Ze is RT’er, gedragscoach, gezinscoach en speltherapeute. Ze heeft ‘teken je gesprek’ in de praktijk ontwikkeld.  Adinda ontdekte dat gesprekken met kinderen en jongeren veel effectiever zijn, wanneer de onderwerpen die werden besproken op papier worden gevisualiseerd. Als begeleider kun je middels deze methodiek gestructureerd praten over gedrag. De visualisatie geeft de probleemdrager direct zicht op zijn of haar problemen. Vanuit de passende kleuren en samenvattende verwoordingen kan de probleemdrager komen tot een nieuw inzicht of een oplossing. De begeleider zelf kan zicht krijgen op de problematiek, maar ook op de mogelijkheden van de probleemdrager. De gesprekstekeningen zijn een gespreksverslag.

Naast dit boek, verschenen van dezelfde auteur ook:

Wat draagt het boek bij?

Teken je gesprek over gedrag beschrijft de werkwijze van het maken van gesprekstekeningen in de begeleiding van een leerling.  Voor het maken van deze tekeningen heb je niet veel nodig: A3 papier, rode, oranje, groene en blauwe stift en oefening. Als leerkracht ben je bij teken je gesprek een neutrale begeleider. Je luistert naar de leerling en vraagt hem of haar wat je op moet schrijven. Dit noteer je op de tekening. Hierbij gebruik je kleuren om gebeurtenissen een gradatie te geven. ook gebruik je symbolen om gevoelens, gedachten en uitspraken te verduidelijken. Er zijn verschillende sjablonen die je kunt gebruiken bij teken je gesprek over gedrag. Al deze sjablonen staan duidelijk uitgewerkt in het boek, inclusief voorbeelden.  In het boek staat duidelijk beschreven wat de basishouding van de begeleider moet zijn en hoe je een cyclus met gesprekken over gedrag evalueert.

Teken je gesprek over gedrag is een aanrader voor iedereen die één op één aan de slag wil met een leerling om gedrag te veranderen.  De verschillende vormen van visueel noteren worden duidelijk uitgewerkt en ondersteund van voorbeelden, waardoor de werkwijze goed toe te passen is.  De auteur heeft veel ervaring met deze manier van gespreksvoeren en weet haar enthousiasme goed over te brengen aan de lezer.

Titel: Teken je gesprek over gedrag
Auteur: Adinda de Vreede

Bestel dit boek via deze link bij je lokale boekhandel.