Recensie: De rioolridder

De Rioolridder is een humoristisch boek over het riool, dieren en weerstand bieden tegen pesten van de Nederlandse Roald Dahl, Jozua Douglas.

Recensie: Keesie Kippenkop – De Rioolridder

De hoofdpersoon van ‘de Rioolridder is Keesie. Keesie heeft flaporen, hij is verlegen en heeft de achternaam ‘Kippenkop’ Een jongen uit zijn klas, Limbo, pest Keesie. Keesie woont samen met zijn vader boven een winkel met verkleedkleding, die eigendom is van de vader van Limbo. Nadat Keesie een spreekbeurt heeft gehouden over ratten en hiervoor zijn rat Wimpie heeft meegenomen wachten Limbo en zijn vrienden Keesie op. Limbo vertelt Keesie dat hij zijn rat iets aan gaat doen. Keesie probeert te ontsnappen, maar Limbo en zijn vrienden zijn snel en met meer. Keesie vlucht daarom in het riool. Daar ontmoet hij een duiker. Deze ontmoeting is het begin van een speciale vriendschap.

Jozua Douglas heeft een vlotte en humoristische schrijfstijl, die hij opnieuw laat merken in het boek ‘Keesie Kippenkop en de Rioolridder’. De tekeningen van Hugo van Look zijn ondersteunend aan het humoristische verhaal. Zo zie je vader Gijs in allerlei verschillende verkleedkleding achter de toonbank van de winkel. Het verhaal is geschreven voor beginnende lezers van 6 tot 9 jaar. Het verhaal is echter voor ouders ook erg leuk om te lezen. Ik las dit verhaal in een aantal avonden om en om met mijn #groteboef voor de boekenbingo 2019. Ook #kleineboef van 4 heeft genoten van het verhaal.  Het boek is dan zeker ook een aanrader om voor te lezen aan groep 1 tot en met 5.

Boekentips

Jozua Douglas schreef nog meer boeken, zoals:

Titel: Keesie Kippenkop  – De Rioolridder