Recensie: Naar School

Voor het eerst naar school gaan is een spannende periode, vooral voor het kind, maar stiekem ook voor de ouders. Jozua Douglas en juf Maike schreven het boek ‘Naar School’

Recensie: Naar School

Het boek

In het boek volgen we Lot, zij gaat voor het eerste naar school met een rugzak met fruit, drinken en brood. Op school mag ze dingen leren. Het verhaal vertelt ons dat vroeger niet iedereen naar school ging, maar nu wel. Ook hadden ze vroeger op school geen computers, maar een bord met krijt, een wisser, leitjes, griffels en kroontjespennen.  Ook vertelt het boek wat er mee moet naar school en wat er niet mee mag. Hoe de dingen gaan in de klas, zoals een kring, stoel, kapstok, bouwhoek, huishoek en leeshoek. Ook wordt er vertelt welke andere dingen je kunt verwachten zoals naar de wc gaan, pauze(hap), verjaardagen, feest in de klas en schoolreisjes. Met deze informatie kun je naar mijn idee een kind goed voorbereiden op het naar school gaan.

Ook bevat het boek een flappagina met allerlei zoekopdrachten voor kinderen, informatie over scholen in andere landen, een knutselopdracht, een miniquiz met daarin vragen over het boek en twee liedjes over naar school gaan.

Mijn reactie

Het mooie van dit boek vind ik dat de kinderen ook echt meegenomen worden in het verhaal. De auteurs vertellen dat naar school gaan belangrijk is als je …. Wilt worden. Op deze puntjes hebben de auteurs allerlei beroepen geplaatst die kleuters graag willen beoefenen, zoals brandweer, politie, dokter of leerkracht. Hierdoor wordt de informatie die gegeven wordt ook direct in de leefwereld van het kind gebracht.

Het boek is door de informatie, zoekopdrachten en quiz niet alleen erg leuk om als ouders het kind voor te bereiden op school, maar ook voor een peutergroep of een kinderdagverblijf een leuke aanvulling op de boeken die al beschikbaar zijn. Het boek is fijn om te gebruiken, bevat mooie prenten en geeft veel extra verwerkingsideeën.

Leuk

Wanneer je het boek rechtstreeks besteld bij de auteurs, kun je een gesigneerd exemplaar vragen. Ik heb dit gedaan voor de zoon van mijn vriendin en voor mijn eigen dochter. Op dit moment hebben deze kinderen er misschien nog niet zoveel erg in, maar ik denk dat dit een mooi en leuk extraatje is wanneer de kinderen ouder worden. Mijn zevenjarige dochter heeft bijvoorbeeld een boek van Jacquens Vriens dat hij heeft gesigneerd en dit is haar zeer dierbaar.

Meer van deze auteur:

Bestel dit boek via deze link bij je lokale boekhandel.