Recensie: Soms als ik een vlinder zie

In 2022 verscheen het schitterende prentenboek Soms als ik een vlinder zie, een boek met liedjes/gedichten van onder andere Boudewijn de Groot.

Soms als ik een vlinder zie

Het boek

Dit prentenboek is een bijzonder prentenboek. In het boek staan de nieuwste liedjes van Boudewijn de Goot en Jaco van der Steen. Het zijn gedichten en korte verhalen die op muziek zijn gezet. Er is een gedicht over kiezen, wat gaat over de verschillende seizoenen en hun eigen charmes en hoe lastig het is om een favoriet seizoen te kiezen. Ook zijn er gedichten over de giraffe en de zebra. De muziek is te beluisteren via Spotify.

Dit boek combineert een aantal bijzondere dingen. Boudewijn de Groot is één van de liedjesschrijvers die bij mijn ouders thuis vroeger veelvuldig werd gedraaid, daarom alleen al wilde ik dit boek graag lezen en bekijken. Daarnaast is de illustrator mijn favoriete kinderboekenillustrator van dit moment, Mark Janssen. De prenten zijn schitterend en tonen een stukje van het gedicht. Ze stimuleren je fantasie, die door de liedjes/gedichten ook al geprikkeld wordt.  Met het gezin hebben we geluisterd naar de liedjes op Spotify, welke je meerdere keren wilt luisteren om alle nuances en boodschappen mee te krijgen. Het is helemaal leuk om ze te luisteren en tegelijkertijd naar de schitterende prenten te kijken. Dit prentenboek wordt bij ons regelmatig opengeslagen en de liedjes worden niet alleen thuis, maar ook in de auto graag geluisterd.

Kijk met de kinderen naar de prent ‘Soms als ik een vlinder zie’ en luister naar het lied.

• Welk dier zou jouw hoofdpersoon willen zijn denk je en waarom?
  • De mens zou graag alleen maar willen blijven zitten en niets doen in de zon. Wat zou jouw hoofdpersoon graag de hele dag willen doen?