Recensie: Superjuffie en het Apencircus

Het nieuwste deel van Superjuffie kwam uit op 25 mei. Mijn oudste twee boeven en ik zijn echte fans van deze serie. Onze recensie van Superjuffie en het Apencircus……..

Recensie: Superjuffie en het Apencircus

Janneke Schotveld schreef met Superjuffie en het Apencircus Superjuffie in het Apencircus is alweer het achtste deel van de Superjuffie serie. Het is een vervolg van Superjuffie op de Zuidpool, waarin juf Josje eindelijk trouwt met de klusjesman van de school, Hakim. Schotveld is ook bekend door het kinderboekenweekgeschenk Kattensoep, het sprookjesboek Kikkerbilletjes van de Koning en de serie Botje.

Het boek is een vervolg op de eerdere Superjuffie delen, maar is ook heel goed te volgen zonder eerst de andere zeven delen te lezen.

Het verhaal begint net voor de zomervakantie. Superjuffie en de leerlingen merken dat meester Snor een beetje raar doet. Zo mag juf Josje de leerlingen aan het tekenen zetten, terwijl zij een verslag voor hem schrijft over het aanschouwelijke onderwijs dat juf Josje geeft aan de leerlingen van haar groep. De volgende middag begint de zomervakantie. Juf Josje gaat niet op vakantie en wil lekker thuis rommelen en boeken lezen.

In de zomervakantie is er een circus in de stad.  Juf Josje gaat hier, samen met Hakim naartoe. In het circus komen ze ook Toby, Mimoen, Bo en Mila tegen. Samen kijken ze naar de voorstelling, maar dan komt er een ooievaar in gevaar. Hij zit vast in het tentdoek. Superjuffie komt in actie, vermomd als een trapeze kunstenaar. Gelukkig redden de leerlingen haar, door kunstjes op te voeren in de piste van de circustent. Zo kunnen Superjuffie en de leerlingen zelf wel een circus beginnen: ‘Superjuffie en het Apencircus’. De directeur van het circus wil deze geheimzinnige trapeze kunstenaar echter graag laten werken in zijn circus en probeert haar te vinden.

Superjuffie heeft echter ook nog andere zaken om zich niet te vervelen deze vakantie. Zo wordt ze regelmatig door dieren geroepen om dieren te redden in de buurt van het circus, terwijl er in het circus helemaal geen dieren zijn.  Het blijkt echter dat de circusdirecteur een geheim bij zich heeft. Kan Superjuffie hem helpen? Ook komt Superjuffie meester Snor regelmatig tegen, die zich ergens heel veel zorgen over lijkt te maken. Wat is er aan de hand met meester Snor, en kan ze meester Snor helpen?

Superjuffie en het Apencircus is een heerlijk boek om zelf te lezen of voor te lezen. Leerlingen vanaf groep 4 zullen veel plezier beleven aan het verhaal vol dieren, een vliegende juf en leerlingen waarin ze zichzelf misschien wel herkennen.  Het verhaal laat je als lezer ook dit keer weer nadenken over een natuur- of dierenprobleem. Dit keer over dierenwelzijn, circussen zonder dieren en de gevoelens van circusdirecteuren.

Mijn grote boef (8) en kleine boef (4) hebben ademloos geluisterd naar het verhaal en elke avond twee hoofdstukken bleek regelmatig te weinig. Daarom vonden we het erg jammer dat het boek zo snel uit was.

Lesidee

• Lees ‘Er zijn zomaar’, bladzijde 28 tot en met ‘Kunnen we gezellig naast elkaar zitten’ bladzijde 29. Juf Josje verheugt zich op een paar dagen alleen thuis. Met hoeveel mensen woont jouw hoofdpersoon thuis? Wie zijn dit allemaal en wat zijn hun namen?
  • Lees ‘Midden in de nacht’ bladzijde 91 tot en met ‘Maar daar is het geklepper weer’ bladzijde 91. Juf Josje wordt hier, terwijl ze alleen thuis is, wakker van een vreemd geluid beneden. Zijn er in jouw boek ook vreemde geluiden? Welke geluiden en waar worden deze door veroorzaakt?
  • Laat de leerlingen allerlei verschillende dieren tekenen, net als juf Josje doet.
  • Organiseer met de leerlingen een circusmiddag, waarin iedere leerling zijn eigen kunstjes mag laten zien.

Titel: Superjuffie en het Apencircus