Recensies: Wildzoekers in het bos

In ‘Wildzoekers in het bos’ worden leuke activiteiten beschreven die je in allerlei verschillende seizoenen kunt ondernemen in het bos.

Wildzoekers in het bos

De auteur vertelt kinderen in dit boek dat het leuk is om het bos in te gaan. Je leert met hulp van dit boek vogels, planten en dieren herkennen.  In het boek worden meer dan honderdvijftig activiteiten genoemd die je kunt doen in het bos, zoals je richting bepalen aan de hand van de zon, proberen blaadjes te vangen, zaden zoeken, bomen nadoen, op zoek gaan naar dierendrollen, in bomen klimmen en mikado spelen met verschillende bosschatten. De activiteiten worden omschreven in de verschillende seizoenen, want ieder seizoen is er wel iets leuks te doen in het bos.

Dit boek laat zien dat het bos mooi is in ieder seizoen. Ook kun je ieder seizoen wel iets doen in het bos. Het boek stimuleert ouders en kinderen om weer buiten (en dan vooral in het bos) te spelen. Een mooi doel en initiatief. De activiteiten zijn leuk en dagen ook echt uit. Sommige zijn enorm moeilijk. Zo heb ik samen met mijn dochters en nichtjes geprobeerd blaadjes te vangen, maar na 15 minuten had nog geen van ons zessen een blaadje gevangen. Een aanrader voor iedere ouder die vaker en meer met zijn of haar kind naar het bos wil.

Bij het boek kan ik niet echt lesideeën geven. Het boek geeft vanuit zichzelf heel veel leuke ideeën om in het bos uit te voeren. Leuk wanneer je school dicht bij het bos is. Zo kun je samen met de klas iedere maand een leuke activiteit uit dit boek doen en samen zien hoe het bos iedere maand langzaam veranderd.

Titel: Wildzoekers in het bos
Auteur: Maartje Kouwen
Illustrator: Kim Merel