Coöperatieve werkvormen voor elke groep en ieder vak – Recensie

Coöperatief werken versterkt de groep en de sociale vaardigheden van de leerlingen. In deze recensie aandacht voor het boek coöperatieve werkvormen voor elke groep en ieder vak.

Coöperatieve werkvormen voor elke groep en ieder vak

Coöperatief leren is meer dan leerlingen laten samenwerken. Wanneer je coöperatieve werkvormen gebruikt, zijn alle leerlingen betrokken bezig. Uit onderzoek blijkt dat  leerlingen, die via coöperatieve werkvormen samenwerken, aanzienlijk vooruitgaan in leerresultaten.  Bij coöperatief leren is niet één leerling aan de slag, iedereen moet nadenken en bespreekt antwoorden met teamgenoten. De leerlingen geven elkaar feedback en iedere leerling is aan te spreken op het eindresultaat van hun team.

Inhoud

Er zijn vier criteria voor coöperatief leren, die vaak worden samengevat in het  GIPS model.

• G: gelijke deelname
  • I: Individuele aanspreekbaarheid
  • P: Positieve wederzijdse afhankelijkheid
  • S: Simultane actie

In het boek zijn er 59 werkvormen beschreven, uitgewerkt in verschillende categorieën, zoals:

• klasbouwers
  • teambouwers
  • sociale vaardigheden
  • communicatievaardigheden
  • besluitvorming
  • beheersing
  • procedureel leren
  • informatie uitwisseling
  • denkvaardigheden
  • informatie presteren

Met kleine inspanning kunnen deze coöperatieve werkvormen de schoolprestaties aanzienlijk verbeteren, de verschillend: sociaal & etnisch overbruggen, sociale vaardigheden en eigenschappen stimuleren en het aantal incidenten en de ernst van probleemgedrag verminderen. Het boek maakt gebruik van actieve betrokkenheid: de klas zo organiseren dat iedere leerling een stem krijgt.

Het boek promoot een andere visie op onderwijs: alle leerlingen elke dag opnieuw betrokken: hierdoor zijn de leerlingen gemotiveerder om te leren.

De stappen van werkvormen (in het boek structuren genoemd) zijn hetzelfde, ongeacht het niveau van onderwijs en het onderwerp. In het boek staan een groot aantal werkvormen. Hierdoor kun je werkvormen afwisselen en zijn er veel verschillende onderwijsdoelen te behalen. De keuze voor de werkvorm maak je vooral door het doel en de inhoud van je les te bepalen. De werkvormen staan op alfabetische volgorde.

Het boek is een praktisch, bruikbaar boek. Ik vind hem niet goedkoop, maar door de vele werkbladen en praktisch uitgewerkte lessen en ideeën kun je een les uit het boek direct uitvoeren. Op deze manier scheelt dit veel voorbereidingstijd en je hoeft zelf geen werkbladen te maken of te kopen. Bij iedere structuur zijn er zo meerdere ideeën uitgewerkt. Mocht je, net zoals ik, de eerdere uitgave structureel coöperatief leren hebben. Dan lijkt dit boek hier heel erg op, vooral de praktische ideeën zijn wat meer van nu. Wanneer je als schoolteam aan de slag wilt met coöperatief werken, is dit boek onmisbaar in je orthotheek als waardevolle inspiratiebron.

Zelf ben ik voorstander van coöperatief leren. Het is goed voor de groepscohesie, stimuleert de ontwikkeling van iedere leerling en de leerlingen ontwikkelen hiermee sociale vaardigheden. Dit boek kan je het benodigde duwtje geven om dagelijks één les coöperatief te laten verwerken en zo jouw groep te versterken.

Titel: Coöperatieve werkvormen voor elke groep en ieder vak
Auteur: Spencer Keagan
Bewerkt door: Tamara Kamman, Sandra Lousberg & Carola Riemens