Hieronder staan recensies van vakliteratuur op publicatiedatum. Zoek je nog meer vakliteratuurtips? Op deze pagina staat een overzicht van alle recensies van vakliteratuur die zijn verschenen op juf-judith.nl.
Recensie: Bordwerk en aantekeningen
In bordwerk en aantekeningen wordt de meerwaarde van slow teaching door goed gebruik van het schoolbord en het laten maken van aantekeningen uitgelegd. In deze recensie vertel ik je graag waarom ik dit boek een aanrader vind.
Coöperatieve werkvormen voor elke groep en ieder vak – Recensie
Coöperatief werken versterkt de groep en de sociale vaardigheden van de leerlingen. In deze recensie aandacht voor het boek coöperatieve werkvormen voor elke groep en ieder vak.
Teken je gesprek over gedrag – recensie
Met teken je gesprek over gedrag heeft de leerling de regie bij het nadenken over het eigen gedrag en het bedenken van mogelijke oplossingen bij de problemen. Een recensie….
Recensie: EDI 2.0
Dit jaar kwam EDI 2.0 uit, een bijgewerkte versie van het eerste boek over een wetenschappelijk onderbouwd instructiemodel. Ik vertel je in deze recensie graag waarom dit boek een must-read is voor iedere leerkracht.
Start to draw – recensie
Aandacht vasthouden van leerlingen is soms best een uitdaging in deze digitale tijd. Het boek start to draw kan een impuls zijn om je lessen visueler te maken, waardoor je minder zult presenteren met een powerpoint, maar met tekeningen.
De traumasensitieve school – recensie
De traumasensitieve school beschrijft dat gedrag van leerlingen mogelijk veroorzaakt worden door een ingrijpende gebeurtenis. Dit boek beschrijft hoe je daar als leerkracht het beste mee om kunt gaan.
Communicatie zonder frustratie – Recensie
In communicatie zonder frustratie in het onderwijs begint van Essen met het uitleggen van de basisprincipes van communicatie en wordt vervolgens dieper ingegaan op communicatie met verschillende doelgroepen. Een aanrader voor iedere (aankomend) onderwijsprofessional.
Recensie: De Jongenscode
Jongens hebben over het algemeen andere behoeften in het leren en ontwikkelen dan meisjes. In 2019 zijn hier een aantal boeken over verschenen. Eén van deze boeken is ‘De Jongenscode’ , geschreven door de auteur van Grip op de Groep.
Recensie: Breinhelden een programma voor groep 3-4
In de onderzoeksverslagen staat steeds vaker aangegeven dat de executieve functies van leerlingen versterkt moeten worden. Dit klinkt heel mooi, maar hoe kun je dat dan doen? Je kunt je onderwijs EF vriendelijker maken, maar je kunt ook een programma hanteren om de executieve functies van alle leerlingen te versterken. Een recent uitgekomen programma is ‘Breinhelden’. Mijn recensie……
Recensie: Gedragsoplossingen voor de moeilijke groep
In gedragsoplossingen voor de moeilijke groep beschrijft Kees van Overveld allemaal concrete tips en handvatten om uitdagende klassen in het primair onderwijs te begeleiden. Ik vertel je graag waarom dit boek in iedere school aanwezig moet zijn.