Woeste Willem – Recensie

De stoere zeerover ‘Woeste Willem’ sluit  vriendschap met een wel zeer volhoudende landrot. In 2020 is het boek ‘Woeste Willem’ te koop voor 2,50 tijdens de actie ‘Geef een prentenboek cadeau’.

Woeste Willem – Recensie

Over de actie ‘Geef een prentenboek cadeau’

De missie van ‘geef een (prenten)boek cadeau’ is alle kinderen te laten opgroeien tussen de mooiste kinderboeken. Wanneer ouders en kinderen thuis de mogelijkheid hebben om mooie boeken te pakken ontdekken ze hoe leuk (voor)lezen is. Voor een heel klein bedrag kun je het boek kopen in de boekhandel. Dit boek is natuurlijk erg leuk voor jezelf, maar ook om cadeau te geven aan familie, vrienden, een school, peuterspeelzaal of kinderdagverblijf. Ook zijn er boekwinkels waar je het boek kan doneren, zodat de boekhandel dit cadeau kan doen aan een organisatie of instantie die dit boek goed kunnen gebruiken. De deelnemende boekhandels kun je hier vinden. In 2020 kun je op deze manier ‘Woeste Willem’ kopen voor een vriendelijk prijsje.

Woeste Willem is een stoere zeerover die is gepensioneerd. Hij woont nu in een zelfgebouwd huis. Woeste Willem houdt niet van gezelschap. Op een dag staat er een jongen op zijn huis. De jongen durft niet meer naar beneden, dus Willem helpt hem al mopperend naar beneden. Vanaf dat moment vindt Willem allemaal zelfgemaakte dingetjes op de stoep. Wat zal de stoere zeerover nu doen?

Woeste Willem is een mooi prentenboek om voor te lezen. Er staan veel woorden in waarmee de woordenschat van leerlingen kan worden uitgebreid. Daarnaast is het ook echt een boek waarin een mooie boodschap zit. Vriendelijk zijn voor elkaar, voor elkaar klaarstaan en samen dingen ondernemen. Daarnaast blijkt ook dat de stoere Willem ook dingen heeft die hij niet kan.

Sociaal- emotioneel
  • In het boek staan verschillende emoties en gevoelens, zoals mopperen, sip, in de war zijn, zenuwachtig zijn
  • Willem vertelt de jongen dat hij een zwaardtandhaai zo dankbaar was dat hij zijn afgebroken tand kreeg. Bespreek met elkaar wat dankbaar zijn is en hoe je dankbaarheid kan tonen.
Begrijpend luisteren
  • Sta met de leerlingen stil bij de moeilijke woorden in het boek: pensioen, brombeer, gezelschap, landrotten, kraaiennest, verrekijker, harmonica, sjorren, zeeziek. Bespreek deze woorden met elkaar en geef ze een plek op de woordmuur in de groep.

Titel: Woeste Willem
Auteur: Ingrid en Dieter Schuber

Ook leuk: dit filmpje over het prentenboek